Genel Bilgi
Kod | HKU320 |
Ad | Hukuk özgürlük annelik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Anneliğin kadınların hak ve özgürlüklerinin önünde bir yük olarak görülmesi anlayışı kadar anneliğin yüceltilmesininde annelerin yaşadıkları zorlukların hukuk düzenince görülmesinin nasıl zorlaştırıldığını kavramak
Dersin İçeriği
Dönüştürücü adalet anlayışından hareketle anneliği yeniden değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Fatma irem Çağlar "Türk Hukuk Mevzuatı Çerçevesinde Annelik" , Fatma İrem Çağlar"Annelik ve Hukuk"
Notlar
Mavi Bilet Romanı, Black Mirror Arkangle Bölümü, Nihan Kaya "İyi Aile Yoktur", Alice Miller'in bütün kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuk düzenimizde düzenli işi olan iyi eğitimli belli bir grup annelerin hakları belli ölçülede güvence altına alınmıştır. Ancak Ev kadını hukuk düzenimizce ev içi emeği görülmeyen ev kadını anneler başta olmak üzere engelli çocuk annelerinin , tek ebeveyn annelerin , göçmen annelerin ve yeterince sosyal güvencesi olmadığı için çocuklarının insafına kalan yaşlı annnelerin vb... hakları güvence altında değildir. Hakları güvence altına alınmayan annelere ilişkin neler yapılabileceğini tartışmak. |
ÖÇ02 | Anneliğin kadın hareketinin gelişmesiyle beraber özelllikle farklılık hakları üzerinde çalışanlarca kadın özgürlüğüyle birlikle düşünülmesi |
ÖÇ03 | Dönüştürücü adalet anlayışı ve annelik arasında bağlantı kurmak |
ÖÇ04 | Dönüştürücü adalet anlayışından hareketle anneliği yeniden değerlendirme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anneliğin kadın hareketlerinin başlangıç dönemlerinde kadın özgürlüğü önünde engel olarak görülmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Anneliğin kadın hareketinin gelişmesiyle beraber özelllikle farklılık hakları üzerinde çalışanlarca kadın özgürlüğüyle birlikle düşünülmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Anne olmak için neden hakları ve özgürlüklere ihtiyaç vardır | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Annelik ve görünmez emek | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Annelerin emeğini görünür kılma çalışmaları ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Makbul annelik anlayışının ev kadınlarından düzenli işte çalışan eğitimli annelere doğru kayması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Makbul annelik anlayışının değişimiyle düzenli işte çalışan iyi eğitimli annelerin belli ölçüde haklarını güvence altına alınması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Makbul annelik anlayışının değişimiyle ev kadını annelerin ev içi emeklerinin görmezden gelinmesi ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Engelli çocuğun bakım sorumluluğunun tamamen annelerine yüklenmesi bu annelerinin çocuğunun bakımında gerekli sosyal haklarının verilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tek ebeveyn annelerin çocuk bakımında sosyal haklarının yetersizliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Göçmen kadınlar ve annelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Yaşlı annelerin önemli bir bölümünün sosyal güvencesiz olup çocuklarının insafına kalması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Annelik ve marjinalleştirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Dönüştürücü adalet anlayışı ve annelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |