MM0042 Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0042
Ad Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mimarlıkta Araştırma yöntemleri dersinin amacı, öğrencilerin mimarlık alanında tartışılan bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bir mimarlık araştırmasında araştırma tasarımının kurgulanması, araştırma sorusuna uygun bir yöntemin seçilmesi ve yöntemin alt tekniklerini uygulaması gibi temel becerilerin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Mimarlıkta Araştırma Metodolojisi, Mantıksal Argümantasyon Yöntemi, Tarihsel-Yorumlayıcı Araştırma, Deneysel Araştırma, Nicel ve İstatistiksel Araştırma Yöntemi, Modelleme ve Simülatif Araştırma, Nitel Araştırma , Mimarlıkta Nitel Araştırmanın Özel Bir Varyasyonu (KSD), Vaka Çalışmaları, Eylem Araştırması Yöntemi: Girişimsel Araştırma Heuristik ve Tahmin Yöntemleri, Karma Yöntemler ve bu yöntemlerin alt tekniklerini kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Niezabitowska, E.D. (2018). Research Methods and Techniques in Architecture (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315165592 Aksamija, A., (2016). Integrating Innovation in Architecture: Design, Methods and Technology for Progressive Practice and Research, Chichester, UK: John Wiley & Sons. Aksamija, A. (2021). Research Methods for the Architectural Profession (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003002932 Babbie, E. (2009) The Practice of Social Research. Boston, MA: Cengage Learning. SANOFF, H., 2000. Community Participation Methods In Design And Planning. John Wiley & Sons, Inc., ABD, 304 s. Baird, G. , Gray, J. , Issacs, N. , Kernohan, D. , and McIndore, G. (1996) Building Evaluation Techniques.New York: McGraw-Hill. Baker, G. (1996) Design Strategies in Architecture: An Approach to the Analysis of Form. New York: Van Nostrand Reinhold. Kernohan , and G. McIndore (Eds.), Building Evaluation Techniques. New York: McGraw-Hill, pp. 53–58. Groat, L. and Wang, D. (2002) Architectural Research Methods. New York: John Wiley & Sons. Jones, J.C. (1992) Design Methods. New York: Van Nostrand Reinhold. Lang, J. (1987) Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. New York: Van Nostrand Reinhold. Lawson, B. (1997) How Designers Think: The Design Process Demystified. Oxford: Architectural Press. Miles, B. and Huberman, M. (1994) Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Mo, L. (2001) Philosophy of Science for Architects. Trondheim: NTNU. Nasar, J.L. , Preiser, W.F.E. , and Fisher, T. (2007) Designing for Designers: Lessons Learned from Schools of Architecture. New York: Fairchild Publications. Walliman, N. (2006) Social Research Methods. London: Sage. Walliman, N. (2011) Research Methods: The Basics. New York: Routledge. Zeisel, J. (2006) Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors,Landscape and Planning (revised ed.). New York and London: W.W. Norton & Company.

Notlar

Bishop, P. , Hines, A. , and Collins, T. (2007) The Current State of Scenario Development: An Overview of Techniques. Foresight, 9(1): 5–25. Bayazit, N., (2004). “Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research”, Design Issues, Vol. 20, No. 1, pp. 16–29


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çalışmanın hedeflerine uygun araştırma yöntemini seçer ve uygular.
ÖÇ02 Mimarlıkta karar verme süreçlerini destekleyen araştırma tekniklerini açıklar.
ÖÇ03 Bilim, mimarlık pratiği ve kuram arasındaki ilişkiyi yorumlar.
ÖÇ04 Çeşitli araştırma teknikleri arasındaki farklılıkları karşılaştırır.
ÖÇ05 Araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim, Mimarlık Kuramı ve Pratiği Arasındaki İlişki Ders içeriğinin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Araştırma Yöntemleri, Araştırma Stratejileri ve Teknikleri Arasındaki İlişki Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri, Mimarlıkta Araştırma Metodolojisi ile İlgili Literatürün Özeti Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Mantıksal Argümantasyon Yöntemi, Tarihsel-Yorumlayıcı Araştırma Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Deneysel Araştırma, Nicel ve İstatistiksel Araştırma Yöntemi, Modelleme ve Simülatif Araştırma Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Mimarlıkta Nitel Araştırma , Vaka Çalışmaları, Eylem Araştırması Yöntemi: Girişimsel Araştırma Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Heuristik ve Tahmin Yöntemleri, Karma Yöntemler Konu hakkında okumlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Önceki konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Mimari Bilimsel Araştırmalarda Uygulanan Araştırma Teknikleri-1 Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mimari Bilimsel Araştırmalarda Uygulanan Araştırma Teknikleri-2 Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-1 Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma
12 Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-2 Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma
13 Tasarım ve Süreç Planlamasında Karar Verme Süreçlerini Destekleyen Araştırma Teknikleri-3 Konu hakkında okumaalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma
14 Genel Değerlendirme: Mimarlıkta Güncel Araştırma Alanlarının Tartışılması Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme: Mimarlıkta Güncel Araştırma Alanları Konu hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 6 72
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 5 35
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 153
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,12
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.07.2024 02:25