Genel Bilgi
Kod | MM0041 |
Ad | Sıfır Enerjili Bina Tasarımında Bütünsel Yaklaşım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahadollah AZAMI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere sadece enerji verimli olmakla kalmayıp, bir yıl boyunca tükettikleri kadar enerji üretebilen binaları tasarlayabilmek için gerekli bilgi, beceri ve yenilikçi düşünceyi sağlamaktır. Teorik öğrenimi, pratik uygulamayı ve örnek uygulamaların analizini içeren kapsamlı bir müfredat aracılığıyla, ders kapsamında sürdürülebilir mimari prensiplerini, ileri enerji tasarrufu teknolojilerini, yenilenebilir enerji sistemlerini ve entegre tasarım süreçleri ele alınmaktadır. Ders, geleceğin mimarlarını, çevreye ve topluma olumlu katkıda bulunan sürdürülebilir, sağlıklı ve teknolojik olarak ileri yaşam alanları yaratmaya teşvik etmeyi amaçlamakta, küresel sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu yapı tasarımını ve yapılan çevrede acil iklim eylemi ihtiyacını ele almaktadır.
Dersin İçeriği
İnşaat sektörü, en büyük enerji tüketicisi ve sera gazı emisyonu üreticisidir. Dolayısıyla bina enerji tüketiminin azaltılması sürdürülebilir ekonomiye geçişte önemli bir adımdır. Sıfır Enerji konseptine ulaşmak, ileri düzeyde enerji tasarrufu elde etmek için uygun maliyetli bir yaklaşım sağlar. Bu ders, binayı sürdürülebilir kılmak için Araştır, Azalt, Yeniden Kullan, Üret ve Bütünleştir'den oluşan beş aşamalı yaklaşımı kullanarak mevcut binanın net sıfır enerjiye nasıl yeniden tasarlanacağıyla ilgilidir. Ders, yerel iklim koşullarına göre düşük düzeyde enerji verimliliğine sahip geleneksel bina için hangi önlemlerin en uygun olduğunu öğrenmek için bina çevresindeki sıfır enerjili binalara ilişkin örnek olay incelemesi ile olası enerji önlemlerine genel bir bakış sunmaktadır. Bu doğrultuda bahsedilen beş aşamalı yaklaşımı kullanarak bina için sıfır enerji konseptinin nasıl tasarlanacağı konusunda çalışmaları kapsamaktadır. Bu ders, hem pasif önlemleri (ısı yalıtımı ve güneş kırıcı gibi) hem de aktif önlemler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
- Marszal, A. J., Heiselberg, P., Bourrelle, J. S., Musall, E., Voss, K., Sartori, I., & Napolitano, A. (2011). "Zero Energy Building: A review of definitions and calculation methodologies." Energy and Buildings, 43(4), 971-979. - Torcellini, P., Pless, S., Deru, M., & Crawley, D. (2006). "Zero Energy Buildings: A Critical Look at the Definition." National Renewable Energy Laboratory, NREL. - Daniels, K., & Daniels, C. (2012). "Net Zero Energy Buildings: International projects of carbon neutrality in buildings." Birkhäuser. - Li, D. H. W., Yang, L., & Lam, J. C. (2013). "Zero energy buildings and sustainable development implications – A review." Energy, 54, 1-10. - Voss, K., Musall, E., & Lichtmeß, M. (2012). "From Low-Energy to Net Zero-Energy Buildings: Status and Perspectives." Journal of Green Building, 7(1), 46-57. - Rovers, R. (2018). "Zero Energy and Beyond: A paradigm shift in assessment." Proceedings of the World Sustainable Built Environment Conference 2017, Hong Kong. - Athienitis
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Binanın enerji kullanımının analiz eder ve uygun iklimsel önlemleri belirler. |
ÖÇ02 | Enerji azaltımı önlemleri için aşamalı yaklaşımı uygular. |
ÖÇ03 | Bina içindeki enerji akışlarının yeniden kullanılmasıyla enerji talebinin azaltılmasını sağlayacak önelmeler geliştirir. |
ÖÇ04 | Kalan nihai enerji talebini karşılamak için yenilenebilir enerji kaynaklarını aktif olarak kullanır. |
ÖÇ05 | Sıfır Enerjili Bina Tasarımına ulaşmak için Entegre tasarım yaklaşımını kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sıfır Enerjili Tasarım Konsepti | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Yerel Mimari ve Biyoiklimsel Tasarım | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | İklim Verilerinin ve Tasarım Stratejilerinin Uyarlanması (Climate Consultant Program Kullanımı) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Ödev 01: Örnek Yerel Binanın Analizi (Climate Consultant Program Kullanımı) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Enerji talebini azaltın: pasif, akıllı biyoiklimsel yeniden tasarım; Enerji tasarruflu cihazlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Enerji talebini azaltın: Enerji tasarruflu cihazlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ödev 02: Mevcut Binanın Enerji Talebine İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Enerji Akışlarını Yeniden Kullanımı: atık ısı, atık su, atık malzeme; Isı pompaları, Isı eşanjörleri, vb; Sağlıklı, Uyarıcı Binalar ve Şehirler Yaratmak | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Ödev 03: Mevcut Binanın Atık Enerjisinin Yeniden Kullanımına İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Enerji Üretimi: Yerinde Yenilenebilir Enerji Üretimi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Ödev 04: Mevcut Binanın Yenilenebilir Enerji Üretimine İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Geleneksel Binayı Net Sıfır Enerjili Binaya Dönüştürmek için Entegre Sıfır Enerji Konsepti | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Ödev 05: Mevcut Binanın Sürdürülebilir Net Sıfır Enerjili Bina Haline Getirilmesine Yönelik Entegre Teklif Hakkında Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |