Genel Bilgi
Kod | MM0044 |
Ad | İleri Aydınlatma Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Aydınlatma konusunda temel kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiler vererek, iç ve dış mekan ile kent ölçeğinde aydınlatma tasarım ölçütleri hakkında bilgiler sunmak
Dersin İçeriği
Mimari aydınlatma konularında temel bilgiler, aydınlatma tasarımında nicel ve nitel kavramlar, aydınlatmanın, görsel konfor, aydınlık ve enerji ile ilişkisi, yapay aydınlatma kaynaklarının (lambaların) genel özellikleri; aydınlatma düzenlerinde temel ilkeler, aydınlatma ile ilgili yürürlükte olan standart ve yönetmelikler, aydınlatma tasarımında kullanılan bilgisayar programları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
• Özgün ders notları • CIE, Electric Light Sources: State of the Art, CIE No:96, 1992. • Sirel, Ş., Aydınlatma Terimleri Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul, 1997. • IESNA, The Lighting Handbook, 9. Edition, ISBN: 0-87995-150-8, New York, USA, 2000. • Egan, D., Olgyay, V., Architectural Lighting, ISBN: 0-07-020587-6, Mc Graw Hill, NY, 2002. • Bean, R., Lighting Interior and Exterior, ISBN: 07506 55526, Elseiver, London, 2004. • CIE, Lighting in indoor work places, CIE008.1/E. Vienna, 2001. • Sirel, Ş., Aydınlatmada Enerji Kaybı, YFU yayınları, No 3, 1991. • Steffy, G., Architectural Lighting Design, ISBN: 0-471-38638-3, John Wiley • CIE, Guide to the Lighting of Urban Areas, No: 136, 2000. • DIALux, Velux gibi aydınlatma bilgisayar programları
Notlar
Ders notları, ilgili standart ve yönetmelikler, bilimsel çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aydınlatma tasarımı konusunda temel bilgilere sahip olur |
ÖÇ02 | Yapay aydınlatma kaynakları ile ilgili temel bilgilere sahip olur |
ÖÇ03 | Aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Mimari aydınlatma tasarımında aydınlatma hesaplarını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Aydınlatma tasarımı ve kullanımı sırasında enerjiyi etkin kullanma becerisine sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Mimari aydınlatma hakkında temel bilgiler | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Aydınlatma türleri ve görsel konfor | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Aydınlatma tasarımında nitel ve nicel kavramlar | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yapay aydınlatma kaynaklarının temel özellikleri | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Enerji etkin aydınlatma tasarımı | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aydınlık düzenleme ilkeleri | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Farklı işlevlerdeki hacimler için aydınlatma tasarımlarının örnekler üzerinden incelenmesi | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 1 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 2 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 1 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 2 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Aydınlatma tasarımı ödevi sunumları | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 10 | 100 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |