Genel Bilgi
Kod | EKMZ306 |
Ad | Yöneylem Araştirmasi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Nicel karar verme tekniklerini kullanma, problem tanımlama özellikle model kurma ve çözümleme yeteneği kazandırmak amaçlamanktadır.
Dersin İçeriği
Deterministik ve olasılıklı stok modelleri ele alınarak temel olasılık dağılımları, özellikle normal, binom ve Poisson dağılımları incelenir. Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri analiz edilir ve bekleme hatlarının performansı değerlendirilir. Deterministik dinamik programlama ve Markov zincirleri kullanılarak karar süreçleri modellenir. Karar analizi ve oyun teorisi kavramları üzerinde durularak stratejik karar verme yöntemleri incelenir. Simülasyonla model kurma teknikleri uygulanır ve klasik optimizasyon problemleri çözülerek kısıtlı ve kısıtsız problemlere yönelik analizler yapılır. Ayrıca, doğrusal olmayan programlama algoritmaları ve kuadratik programlama konuları ele alınarak optimizasyon süreçleri değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Öztürk, A. (2005). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi. Onuncu Baskı, Bursa.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
ÖÇ02 | Ekonometri kavramlarını açıklar |
ÖÇ03 | Matematiksel model kurar |
ÖÇ04 | Etkin çözümler üretir. |
ÖÇ05 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
ÖÇ06 | Dersin amaçlarına uygun öğretim strateji/yöntem ve teknikleri seçer. |
ÖÇ07 | Problem doğrultusunda uygun yöntemi kullanarak değerlendirme yapar. |
ÖÇ08 | Optimizasyon yöntemlerini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deterministik stok modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Olasılıklı stok modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel olasılık dağılımları (normal, binom ve possion dağılımları) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Deterministik dinamik programlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Markov zincirleri ile modelleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Karar analizi ve oyun teorisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Simulasyonla model kurma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Klasik optimizasyon problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kısıtlanmamış Problemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kısıtlanmış problemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Doğrusal olmayan programlama algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Gradyan iniş algoritması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Kuadratik programlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |