EKMZ306 Yöneylem Araştirmasi II

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EKMZ306
Ad Yöneylem Araştirmasi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERSİN KIRAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ERSİN KIRAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Nicel karar verme tekniklerini kullanma, problem tanımlama özellikle model kurma ve çözümleme yeteneği kazandırmak amaçlamanktadır.

Dersin İçeriği

Deterministik ve olasılıklı stok modelleri ele alınarak temel olasılık dağılımları, özellikle normal, binom ve Poisson dağılımları incelenir. Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri analiz edilir ve bekleme hatlarının performansı değerlendirilir. Deterministik dinamik programlama ve Markov zincirleri kullanılarak karar süreçleri modellenir. Karar analizi ve oyun teorisi kavramları üzerinde durularak stratejik karar verme yöntemleri incelenir. Simülasyonla model kurma teknikleri uygulanır ve klasik optimizasyon problemleri çözülerek kısıtlı ve kısıtsız problemlere yönelik analizler yapılır. Ayrıca, doğrusal olmayan programlama algoritmaları ve kuadratik programlama konuları ele alınarak optimizasyon süreçleri değerlendirilir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Öztürk, A. (2005). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi. Onuncu Baskı, Bursa.

Notlar

Yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri toplar, düzenler ve analiz eder
ÖÇ02 Ekonometri kavramlarını açıklar
ÖÇ03 Matematiksel model kurar
ÖÇ04 Etkin çözümler üretir.
ÖÇ05 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır
ÖÇ06 Dersin amaçlarına uygun öğretim strateji/yöntem ve teknikleri seçer.
ÖÇ07 Problem doğrultusunda uygun yöntemi kullanarak değerlendirme yapar.
ÖÇ08 Optimizasyon yöntemlerini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deterministik stok modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Olasılıklı stok modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Temel olasılık dağılımları (normal, binom ve possion dağılımları) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Deterministik dinamik programlama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Markov zincirleri ile modelleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Karar analizi ve oyun teorisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Simulasyonla model kurma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Klasik optimizasyon problemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kısıtlanmamış Problemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kısıtlanmış problemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Doğrusal olmayan programlama algoritmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Gradyan iniş algoritması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Kuadratik programlama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 10:12