Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT837 |
Ad | Araştırma Yöntemleri ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET FATİH CİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, doktora öğrencilerine bilimsel araştırma süreçlerinde kullanabilecekleri yöntemleri öğretmek ve araştırma etiği konusunda farkındalık kazandırmaktır. Öğrenciler, akademik yazım kurallarına uygun şekilde bilimsel araştırma yapabilecek, etik ihlalleri tanıyabilecek ve bilimsel araştırmada şeffaflık ve güvenilirliği sağlayacak yeterliliğe sahip olacaklardır.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırma ve Paradigmalar, Bilimsel araştırmanın doğası ve amacı, Pozitivist, post-pozitivist, yorumlayıcı ve eleştirel paradigmalar Akademik araştırmada metodolojik yaklaşımlar, Araştırma Problemi ve Hipotez Geliştirme Araştırma sorusu oluşturma, Hipotez geliştirme ve test edilebilirlik, Araştırmanın önemi ve katkısı, Araştırma Tasarımı ve Yöntemleri, Deneysel, betimleyici ve keşfedici araştırmalar, Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemleri, Örnekleme, teknikleri ve veri toplama yöntemleri, Nicel Araştırma Yöntemleri ve İstatistiksel Analiz Anket ve deney tasarımı, Regresyon, korelasyon ve istatistiksel modelleme, Büyük veri ve veri madenciliği uygulamaları, Nitel Araştırma Yöntemleri ve Analiz Teknikleri, Derinlemesine görüşmeler, odak grup çalışmaları ve etnografik araştırmalar, İçerik analizi, söylem analizi ve tematik analiz, Nitel araştırmalarda güvenilirlik ve geçerlilik, Literatür Taraması ve Kaynak Yönetim, Etkili literatür taraması yapma, Kaynak yönetim sistemleri (Zotero, Mendeley, EndNote) Bibliyografik veri tabanları (Google Scholar, Web of Science, Scopus), Akademik Yazım ve Yayın Etiği, Akademik makale yazım süreci Yayın süreci ve hakem değerlendirme mekanizması, Yayın etiği ihlalleri ve intihal (Turnitin, iThenticate kullanımı), Araştırma Etiği ve Akademik Dürüstlük Bilimsel sahtekarlık, veri uydurma ve çarpıtma, Etik kurallar ve etik kurul başvuru süreçleri, İnsan ve hayvan deneylerinde etik kurallar, Açık Bilim ve Veri Paylaşımı Açık erişim politikaları ve açık veri paylaşımı Replikasyon çalışmaları ve şeffaf bilim Araştırma verilerinin korunması ve gizlilik ilkeleri, Güncel Tartışmalar ve Örnek Vaka Analizleri Akademide etik ihlaller ve skandallar, Yapay zeka ve büyük veri araştırmalarında etik sorunlar Kültürel ve toplumsal bağlamda etik değerlendirmeler
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın temel ilkelerini, paradigmasını ve metodolojik yaklaşımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Araştırma sorularını oluşturma, hipotez geliştirme ve test edilebilir bilimsel argümanlar üretir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak veri toplar. |
ÖÇ04 | Etkili literatür taraması yaparak akademik kaynakları yönetir. |
ÖÇ05 | Bilimsel makale yazım süreci, hakem değerlendirme mekanizması ve akademik yayın etiğini açıklar. |
ÖÇ06 | Etik kurallara uygun araştırma yapma, intihali önleme ve bilimsel sahtekârlıktan kaçınma konusunda bilinç kazanır. |
ÖÇ07 | Araştırma verilerinin gizliliğini sağlama, açık erişim politikalarına uyum sağlama ve şeffaf bilim ilkelerini açıklar. |
ÖÇ08 | Bilimsel bulgularını akademik ortamda sunar. |
ÖÇ09 | Akademik araştırma süreçlerini bağımsız yürütür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Kavramlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Meseleler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Modern Sosyal Bilimlerin İlkeleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okulların Ortaya Çıkışı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyolojinin Kurucu Babalarının (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 18. Yüzyıl İskoç Aydınlanması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İlerleme Fikri ve Mükemmellik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Klasik Ekonomi Politik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Uyumlu Düzen Fikri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Faydacılık | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemi Yöntem Tartışmaları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 20 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,76 | ||
AKTS | 8 AKTS |