Genel Bilgi
Kod | MIM137 |
Ad | Mimari Proje I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR ERMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. GAMZE ATAY (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olan Mimari Proje 1 dersinin amacı; öğrenciye Mimari Temel Kavramları, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliğini, kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeleri, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramları Eskiz, Anlatım, Gösterim, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Geliştirme, Tasarım Geliştirme, Uygulama-Alıştırma, Gözlem, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Saha Gezisi, Takım/Grup Çalışması ile aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olarak temel düzeyde içeriksel tanıtım , kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, ve Mimari Temel Kavramlar, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliği, , Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeler, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramlar aktarılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Proje derslerinin ilki olduğu için ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
MATTHEW FREDERİCK, MİMARLIK OKULUNDA ÖĞRENDİĞİM 101 ŞEY, YEM YAYINLARI, 2016 LELAND M.ROTH, MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2014 VITRUVIUS, MİMARLIK ÜZERİNE ON KİTAP, ŞEVKİ VANLI MİMARLIK VAKFI, 2015 HAVVA ALKAN BALA, MİMARLIK ÖĞRENCİSİ MİSİN, 2020
Notlar
Teknik geziler, videolar, akran öğrenmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimarlık mesleğine ait kavramlarla tanışır |
ÖÇ02 | soyutlamayı ve bağlam içinde çalışmayı öğrenir |
ÖÇ03 | mekan kavramı ile tanışır |
ÖÇ04 | ergonomik ve antropometrik ölçüler ile mekan kurgulamayı öğrenir |
ÖÇ05 | atölye ortamı ile tanışır, ekip çalışmasını ve mimari teknik geziyi deneyimler |
ÖÇ06 | kenti deneyimlerken mimarlık eğitiminin kazanımlarını örtüştürmeyi öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, meslek tanıtımı/ Mimar kimdir? | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mimarlık bölüm oryantasyon birinci sınıf ders modül içerik tanıtımı | Föy 1: Kampüs içinde özel bir noktayı bulma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Eskiz nedir? | Adana kent müzesinde serbest çizim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Soyutlama nedir? Az neden çoktur? | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çizgi, düzlem mimarlık ilişkisi mekan nedir? | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Mimaride hacim mekanda deneyim | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | 1. Jüri | çalışmaları sunuma hazır hale getirerek poster tasarlama | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınav | teorik olarak aktarılan dökumanları irdeler | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
9 | Ergonomi ve antropometrik boyutlar | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | İnsan gereksinimleri ve mekan | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | 2. Jüri | Jüri Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
12 | İşlev mekân ilişkisi mekan ölçek ilişkisi | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Proje Grup çalışması Tasarım senaryosu | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Planlar | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Plan, kesit | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Plan kesit cepheler | çalışmaları sunuma hazır hale getirerek poster tasarlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Eskiz Teslim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,08 | ||
AKTS | 8 AKTS |