Genel Bilgi
Kod | MIM156 |
Ad | Bina Bilgisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlık bölümü öğrencilerine, mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama, insan işlev ve biçimleri arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramların açıklama ve değerlendirme becerisinin ve ayrıca iç mekan ve tefriş elemanları tasarlayabilme becerisinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriğinde; bina bilgisinin mimarlık eğitimindeki yeri; mimarlıkta kullanılan kavramlar, mimari planlama süreci (programlama-tasarlama-uygulama-kullanma), insan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi, kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım, insan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları, planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi, konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme), konut yakın çevresi ve tasarım ilişkiler konuları çok yönlü örnekler kullanılarak irdeleme ve sorgulamalar ile incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.
Notlar
Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimari süreçlerde ilgili bilgiyi seçer/analiz eder |
ÖÇ02 | Deneysel tasarımlarla bilgiyi üretir |
ÖÇ03 | İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklar/değerlendirme yapar. |
ÖÇ04 | Mimari tasarımın aşamaları, mekanı kavrama ve oluşturulmasındaki temel ögeleri tanımlar/ yorumlar. |
ÖÇ05 | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri kayıt yapar/ uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri; | ön hazırlık yok | |
2 | Mimarlıkta kullanılan kavramlar | Kaynak okuma | |
3 | Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma) | Kaynak okuma | |
4 | İnsan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi | Kaynak okuma | |
5 | Kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav | Kaynak okuma | |
6 | İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları | Kaynak okuma | |
7 | Planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; | Kaynak okuma | |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | |
9 | Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav | Kaynak okuma | |
10 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) | Kaynak okuma | |
11 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 1 | Kaynak okuma | |
12 | Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 2 | Kaynak okuma | |
13 | konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri | Kaynak okuma | |
14 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar | Kaynak okuma | |
15 | Yıl sonu sınavı | Kaynak okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |