Genel Bilgi
Kod | MIM223 |
Ad | Yapı Tesisatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında mimarlık bölümü öğrencilerinin sıhhi tesisat ve yapıda bulunan ıslak mekanlar (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) konularındaki bilgilerinin ve temiz su, pis su, yangın, gaz ve havalandırma tesisatlarının planlanması ve projelendirilmesi konusundaki becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini çeşitli yapı türlerinde ıslak mekanların (balkon, teras, banyo, wc, çamaşır odası, mutfak, sauna, yüzme havuzu) olması gereken yerlerde donanım şekilleri ve tesisat sistemlerinin (temiz su, pis su, yangın, havalandırma, gaz tesisatları) oluşturulmasına ait bilgiler oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1- Müslim Avcıoğlu, Yapı Tesisatı, Yayınevi : Nobel Akademik Yayıncılık,2013. 2- Erşan Sakar, Mekanik Tesisat Sistemleri, Birsen yayınevi,2015.
Notlar
1- Süleyman Türker, Temel İtfaiyecilik ve Yangından Korunma 1, Altın Koza Yayınları No:48, Adana, 2009. 2-Yapı Tesisatı Ders Notu, Yazar: Erdoğan Şimşek. 3-Şimşek, E., Polat, Y. ve Bilgili, M. ,Tesisat Teknolojisi, Ç.Ü. Adana MYO Yayınları, Yayın No: 60, Adana (2009). 4-Yüksek Yapılarda Tesisat, ISISAN Yayınları No:361.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sıhhi tesisatı ve kapsadığı konuları (temiz su, pis su, yangın, havalandırma, gaz tesisatları) tanımlar. |
ÖÇ02 | Yapıda bulunan ıslak mekanları (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) tanımlar/planlar. |
ÖÇ03 | Herhangi bir yapıda temiz su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ04 | Herhangi bir yapıda pis su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ05 | Herhangi bir yapıda yangın tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ06 | Herhangi bir yapıda gaz tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ07 | Sıhhi tesisat projelendirme esaslarını uygular. |
ÖÇ08 | Sıhhi tesisat konuları arasında bağlantı kurar/ sıraya koyar. |
ÖÇ09 | Kendi projelerinde tesisat projelerinin taslağını çizer/ gözden geçirerek düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ile ilgili genel tanıtım yapılması | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tesisatın ana malzemesi suyun ve tesisat sisteminin tanıtımı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Suyun temin edilme şekilleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Tulumbalar/pompalar | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Şehir ve bina su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Bina temiz su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Bina kirli su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yangın Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Vize sınavı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sıhhi Tesisat Gereçleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Su Akıtma Yerleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Sıcak Su Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Gaz Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Havalandırma tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |