MIM297 Mimari Proje III

8 AKTS - 6-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM297
Ad Mimari Proje III
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 6-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Lütfiye Tülay BÜYÜKDERELİ ÇOR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Elbrous HAMASH (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Öğr. Gör. TOLGA UZUN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Proje konusuna ait örneklerin ve arazinin analizi (iklim, yol, topoğrafya vb.), yakın ve uzak çevrenin (kentsel açıdan) değerlendirilmesi ile leke etüdleri; mekansal organizasyon, işlevsel akıcılık, kütlesel senaryo ve fonksiyon ilişkisi, strüktürel çözümler, malzeme kullanımı, cephe analizleri, yeşil mimari, standart ve yönetmeliklere uyum, yapı kimliği vb. kriterler ile öğrencilerin sentez yapabilme, çok sayıda çözüm alternatiflerini maketi ile birlikte tartışabilme ve ideal olan önerisini geliştirerek 2 ve 3 boyutlu sunma ve sonucunda bir sonraki projeyi almaya hazır hale gelmesidir.

Dersin İçeriği

Proje konusu, doğal çevre koşullarını çok yönlü olarak tasarım problemlerine veri olarak kullanarak yapay çevre tasarlama becerisini geliştirecek niteliktedir. Konular, mimari düşüncenin strüktür, konstrüksiyon, detay ile birlikte ele alınması; farklı detay düzeylerinde çalışılması gereken tasarım problemleri olarak ele alınır. Çok karmaşık olmayan bina yada binalar grubu, tasarım süreçlerinin deneyimlenmesi, teknik verilerin tasarım süreçlerine dahil edilmesi, tüm tasarım alanları ile ilgili bilgilendirme ve araştırma çalışmalarının sonuçlarını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Mimari Proje 2

Kaynaklar

Mimarlık Dergileri

Notlar

Tezler ve Makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konunun analizlerini yapar (çevresel iklimsel vb.)
ÖÇ02 Elemanları ve fonksiyon şemasını inceler, programı yorumlar ve arazi modeli oluşturur
ÖÇ03 analizler doğrultusunda çeşitli senaryolarla küçük ölçekli etütler ve maketler yapar
ÖÇ04 Malzeme, doku, renk ve şekil-zemin ilişkisi ile yapıya estetik değer ve kimlik verir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, konunun açıklanması Konu üzerinde inceleme Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Arazi ile ilgili bilgiler vb içeren çeşitli analizler - yer ve çevre analizi, literatür araştırması, örnek projeleri inceleme Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Araştırma dosyasının teslimi ve konu ile ilgili görüşme İhtiyaç programının geliştirilmesi, ana fikrin ve tasarım prensiplerinin belirlenmesi Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Kitlesel senaryo içeren 2 ve 3 boyutlu leke etütleri ile çok sayıda alternatifler üretme Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Modeller yardımı ile öneri geliştirme 1 Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Modeller yardımı ile öneri geliştirme 2 Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Modeller yardımı ile öneri geliştirme 3 Konu üzerinde inceleme, Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Jüri ve Sınav için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
9 Eskiz ve Maket Çalışmaları 1 Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Eskiz ve Maket Çalışmaları 2 Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Eskiz ve Maket Çalışmaları 3 Bina estetiği, malzeme vb. konusunda araştırma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Eskiz ve Maket Çalışmaları 4 Bina estetiği, malzeme vb. konusunda araştırma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Eskiz ve Maket Çalışmaları 5 Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Eskiz ve Maket Çalışmaları 6 Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Eskiz ve Maket Çalışmaları 7 Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Jüri ve Sınav için hazılrık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Jüri ve Sınav için hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 2 28
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 200
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,00
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 12:01