Genel Bilgi
Kod | MIM339 |
Ad | Şehircilik Projesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Şehir planlama yaklaşımlarının ve şehir bileşenlerinin (imar uygulamaları, ulaşım, yoğunluk, konut alanları, çalışma alanları, dinlenme ve hizmet alanları, kentsel imaj noktaları ve çok işlevlilik v.b.) değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileriyle ele alınması.
Dersin İçeriği
İmar uygulamaları, arazi analizi (fiziksel tespitler, anketler), Lynch analizi, SWOT analizi, kentsel standartlar, nüfus yoğunluğuna göre planlama, proje geliştirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.
Notlar
AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kentsel tasarım, kentsel gelişme ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olur |
ÖÇ02 | Küçük ölçekte kent planlama, uygulama ve denetim yapabilir |
ÖÇ03 | Değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileri hazırlayabilir |
ÖÇ04 | Hareketli ve duran araç trafiği problemlerinin çözümü konusunda beceri kazanır |
ÖÇ05 | İmar mevzuatını kavrama ve yorumlayabilme yetkinliğini kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kentsel ölçekte tasarım | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Veri toplama teknikleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Alan çalışması tanıtımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Alan çalışması - fiziksel analizler | Altlık haritaları hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
5 | Alan çalışması - sosyal analizler | Altlık haritaları hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Verilerin değerlendirilmesi-sorun tespiti | Verilerin haritaya işlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
7 | 1/2000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme | Proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | 1/2000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-2 | Proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
10 | 1. Ara Teslim 1:2000 | Proje hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
11 | 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-1 | Proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-2 | Proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma |
13 | 1/1000 ölçekli Çözüm önerileri geliştirme-3 | Proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
14 | 2. Ara Teslim 1/1000 ölçekli Proje | Proje hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
15 | 1/200 ölçekli Otopark tasarımı | Proje tasarımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje teslimi | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje teslimi | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |