MIM339 Urban Design Project

3 ECTS - 2-2 Duration (T+A)- 5. Semester- 3 National Credit

Information

Code MIM339
Name Urban Design Project
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 2-2 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
Course Instructor Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN (A Group) (Ins. in Charge)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Group) (Asst. Ins.)
Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (A Group) (Asst. Ins.)
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (A Group) (Asst. Ins.)


Course Goal / Objective

Discussion of urban planning approaches and urban components (such as application of development plans, traffic, density, housing areas, working areas, recreation areas, service areas, urban image and multi functionalism) in various scales and contents within the context of urban design and planning project proposals

Course Content

Application of development plans, site analysis (physical evaluation, questionnaires). Lynch analysis, SWOT analysis, urban planning standards, planning according to population density, project development

Course Precondition

None

Resources

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.

Notes

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Gains relevant knowledge about urban design, urban development and rehabilitation
LO02 Undertakes urban planning, practice and monitoring in small scale
LO03 Can prepare urban design and planning project proposals in various scales and contents
LO04 Gains skills for solving problems of moving and stable vehicle traffic
LO05 Gains competence for understanding and interpreting legal framework for urban development


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses digital technologies and three-dimensional models in architectural technical drawings and presentations in order to express the design idea with appropriate methods. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands changes and developments of architectural examples within historical and cultural processes within local, regional and global frameworks.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Creates solutions based on the basic principles of lighting, acoustics, insulation, air conditioning and energy use in the design of environmental systems.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the basic principles of service systems consisting of vertical and horizontal circulation elements, installation, infrastructure, communication, security and fire systems.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the knowledge of the development of contemporary structural systems and load-bearing system applications in the selection of the structure system based on the principles of behavior of the structure against vertical and lateral loads.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the basic principles of how building elements, building components and building materials joins with another in design based on their properties.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interprets the design knowledge about elements such as environment, people and culture in the function-form relationship in design from a critical and innovative perspective and uses it at the level of building, interior, immediate surroundings and urban design.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses sustainability principles in architectural design to protect artificial resources, including naturally and culturally important buildings and areas, and to create healthy buildings and settlements. 4
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops an architectural project with a comprehensive plan from the design phase to the application project phase (structural and environmental systems, safety issues, separators, regulations etc.).
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses the design knowledge that produced based on data tools, sample applications, data collection methods, evaluations, definitions and comparisons in the field of architecture. 4
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Prepares documentation and restoration projects of historical buildings and monuments with the necessary techniques, in accordance with the characteristics of the historical environment.
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Independently carries out a study in the field of architecture for which plan, technical specifications and project individually prepared. 3
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes responsibility in solving problems individually or as a team member, plans and manages activities concerning the development of subordinates. 3
PLO14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik In the building production process; issuing the building quantity, estimating the building cost and controlling the cost of the building by associating it with the work schedule, preparing documents that can protect the interests of the parties during professional studies-applications (Tender, contract, etc.).
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uses relevant databases to access information by determining learning needs in the context of professional, cultural and artistic development with the motivation of lifelong learning.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uses design knowledge for sustainability purposes based on social awareness regarding architecture.
PLO17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Effectively uses written and oral communication skills, follows and organizes seminars and meetings in the field of architecture, prepares projects and follows foreign publications using foreign language skills.
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Understanding ethical values ​​in architecture, designing for the benefit of society, respecting history and culture, knowing its professional and human responsibilities towards nature.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Synthesize the data by taking into account the effects of human, social and environmental conditions in architectural design and planning processes.
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Accepts the role of training, right and liabilities of employer and trainee in career development.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Design in Urban Scale Revelant reading and research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Methods for Data Collection Revelant reading and research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Introduction for Field Study Revelant reading and research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Field Study-Physical Analysis Preparing base maps Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
5 Field Study-Social Analysis Preparing base maps Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
6 Evaluation of Gathered Data-Problem determination Entering the data on maps Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
7 Project design in scale 1:2000 Project design Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
8 Mid-Term Exam Revelant reading and research Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Project design in scale 1:2000 -2 Project design Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
10 Project submisson in scale 1:2000 Project design Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
11 Project design in scale 1:1000 -1 Project design Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Project design in scale 1:1000 -2 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma
13 Project design in scale 1:1000 -3 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
14 2. Submission Project design in scale 1:1000 Project design Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 Car park design in scale 1:200 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Term Exams Project submission Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi
17 Term Exams Project submission Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 4 4
Final Exam 1 12 12
Total Workload (Hour) 86
Total Workload / 25 (h) 3,44
ECTS 3 ECTS

Update Time: 14.10.2024 08:43