Genel Bilgi
Kod | MIM385 |
Ad | Fiziksel Çevre Denetimi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mimarlık bölümü öğrencilerine; fiziksel öğelere uygun olarak yapı kabuğunun tasarımını yapma, yapılı çevrenin denetimine dair standart ve yönetmelikleri tanımlama , gürültü / akustik ve aydınlık denetimleriyle mekansal konforu sağlama, aydınlık ve gürültü denetleyici yalıtım malzemelerini tanımlama /detaylarını çözümleme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin kapsamında, iç ve dış ortamlarda ses ve etkileri, ses ile ilgili fiziksel açıklamalar, hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler, çeşitli yapılarda ses açısından mekansal ilişki ve düzenlemeler, akustik tedbirler alınması gereken yapılar ve mekanda üretilen sesin anlaşılır olabilmesi için yapılacak EKO hesabı, aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma, mimari aydınlatma tasarımı ilişkisi, yapay ışık kaynaklarının özellikleri, bilgisayar ortamında aydınlatma tasarımı, yapı yakın çevresi ve dış ortamda yapay aydınlatma ile ilgili alınması gerekli tedbirler, doğal aydınlatma tasarımında ileri günışığı sistemleri kullanımı konularında bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
- IESNA. Illuminating Engineering Society of North America, Lighting Handbook, Reference and Application, New York, 2010, - DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları, - Sirel, Ş.,Konutlarda Görsel Konfor, Yapı Fiziği Konuları II, Istanbul, 1996, - Irvine; L.K.; Richards; R.L.: Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders; Krieger Publishing Company; USA;1998
Notlar
Konfor koşulları (aydınlatma, akustik, ısı, nem vb.) ile ilgili yürürlükte olan ilgili standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hacim akustiği ve aydınlatma tasarımı konularının önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Fiziksel öğelere uygun olarak yapı kabuğunun tasarımını yapar. |
ÖÇ03 | Yapılı çevrenin denetimine dair standart ve yönetmelikleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Gürültü / akustik ve aydınlık denetimleriyle mekansal konforu sağlar. |
ÖÇ05 | Aydınlık ve gürültü denetleyici yalıtım malzemelerini tanımlar /detaylarını çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin anlatılması | Dersi tanıma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İç ve dış ortamlarda ses ve etkileri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ses ile ilgili fiziksel açıklamalar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çeşitli yapılarda ses açısından mekansal ilişki ve düzenlemeler | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Akustik tedbirler alınması gereken yapılar ve mekanda üretilen sesin anlaşılır olabilmesi için yapılacak EKO hesabı/Eko hesabı ödevi | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mimari Aydınlatma tasarımı ilişkisi | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yapay ışık Kaynaklarının özellikleri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilgisayar ortamında aydınlatma tasarımı | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yapı yakın çevresi ve dış ortamda yapay aydınlatma ile ilgili alınması gerekli tedbirler | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Doğal aydınlatma tasarımında ileri günışığı sistemleri kullanımı | İlgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |