Genel Bilgi
Kod | MIM331 |
Ad | Geleneksel Yapım Teknikleri ve Malzemeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Geleneksel yapılarda yaygın olarak kullanılan yapı malzemelerinin tanımı, özellikleri ve bu malzemelerin geleneksel yapılarda kullanımı hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Geleneksel yapılarda kullanılan yapım tekniklerinin ve taş, ahşap, kerpiç, geleneksel harçlar, tuğla, seramik, demir vb. geleneksel yapı malzemelerinin tanımları ve özellikleri hakkında genel bilgi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Alioğlu, F. 1991. Yıldız Teknik Üni. Fen Bil. Enst. Y. Lisans Tezi. Eldem, S. H., Soygeniş, M. 2019. Yapı 1, 2, 3, 4, YEM Yayın, İstanbul. Özbudak, M. 2006. Geleneksel Yığma Taş Yapıların Fiziksel ve Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi, İTÜ Fen Bil. Enst. Mimarlık ABD. Y. Lisans Tezi. Şimşek, F. 2016. Anadolu Türk Mimarisinde Taş Malzeme, Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Ens. Türk Sanatı ABD.
Notlar
Alioğlu, F. 1991. Yıldız Teknik Üni. Fen Bil. Enst. Y. Lisans Tezi. Eldem, S. H., Soygeniş, M. 2019. Yapı 1, 2, 3, 4, YEM Yayın, İstanbul. Özbudak, M. 2006. Geleneksel Yığma Taş Yapıların Fiziksel ve Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi, İTÜ Fen Bil. Enst. Mimarlık ABD. Y. Lisans Tezi. Şimşek, F. 2016. Anadolu Türk Mimarisinde Taş Malzeme, Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Ens. Türk Sanatı ABD.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geleneksel yapı tiplerinde yaygın olarak kullanılan yapı malzemelerini tanır |
ÖÇ02 | Malzemelerin geleneksel yapılarda nasıl kullanıldığını analiz eder |
ÖÇ03 | Geleneksel yapılarda detay çözümlerini analizi eder |
ÖÇ04 | Geleneksel yapı elemanlarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel Yapım Teknikleri | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Geleneksel Yapı Malzemeleri Hakkında Genel Bilgi | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Taş Malzemenin Genel Özellikleri | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Taş Malzemenin Genel Özellikleri ve Geleneksel Yapılarda Kullanım Alanları | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Ahşap Malzemenin Genel Özellikleri ve Geleneksel Yapılarda Kullanım Alanları | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kerpiç-Tuğla Malzemenin Genel Özellikleri ve Geleneksel Yapılarda Kullanım Alanları | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Metal Malzemenin Genel Özellikleri ve Geleneksel Yapılarda Kullanım Alanları | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve ilgili kaynak taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Alan çalışması | Ön tespit çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Seçilen binanın plan ve kesitinin hazırlanması-1 | İlgili çizimin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Seçilen binanın plan ve kesitinin hazırlanması-2 | İlgili çizimin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Ödev teslimi | İlgili çizimin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
13 | Seçilen binanın görünüşünün ve maketinin hazırlanması | İlgili çizim ve maket için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Seçilen binanın görünüşünün ve maketinin hazırlanması-2 | İlgili çizim ve maket için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Seçilen binaya ait tüm çizimler üzerinden kritik alınması | İlgili çizimlerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili çizimlerin ve maketlerin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili çizimlerin ve maketlerin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |