Genel Bilgi
Kod | MIM341 |
Ad | Anadolu Türk Mimarisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, Anadolu Türk Mimari tasarım kuramlarını anlamak, zengin mimari mirası tanıtmak, böylece günümüz mimarisi ve tasarımı için daha iyi değerlendirmeler yapılabilmesini sağlamak, öğrenciler için güçlü bir tarihsel arka plan oluşturmak.
Dersin İçeriği
Anadoluda Büyük Selçukluyla başlayan süreç, Erken Dönem Beylikler, Anadolu Selçuklu Mimarisi, Beylikler Dönemi ve Osmanlı mimarisi ve sanıtı ile son bulmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. Arseven, C., E., Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 2. Goodwin, G., A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971 3. Aslanapa, O.,, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul. 4. Kuban, D.,, Türk İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul 5. Kuban, D.,, Osmanlı Mimarisi, Yem, İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu'da Türklerle başlayan kültürel sürecin mimariye etkilerini ve değişim çizgisinin kavrar |
ÖÇ02 | Anadolu'daki kadim mimari sürecin karmaşık yapısını kavrar |
ÖÇ03 | Farklı coğrafyalardaki mimari ürünleri ve nedenlerini yer bağlamında anlar. |
ÖÇ04 | Selçuklu ve Osmanlı sanatı dönemlerinin genel mimari özelliklerini özetler |
ÖÇ05 | Osmanlı sanatı ve mimarisinin belli başlı dönemlerini ve genel özelliklerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş / Genel Bilgi | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Anadolu Tarihine Genel Bir Bakış | Anadolu Tarihi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Anadolu'da Büyük Selçuklu Mimarisi | Anadolu'da Büyük Selçuklu Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Erken Türk Beylikleri Mimarisi 1 | Erken Türk Beylikleri Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Erken Türk Beylikleri Mimarisi 2 | Erken Türk Beylikleri Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Anadolu Selçuklu Mimarisi | Anadolu Selçuklu Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Beylikler Dönemi Mimarisi 1 | Beylikler Dönemi Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beylikler Dönemi Mimarisi 2 | Beylikler Dönemi Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi 2 | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Geç Dönem Osmanlı Mimarisi | Geç Dönem Osmanlı Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Anadolu'da Türk Saray Mimarisi | Anadolu'da Türk Saray Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Anadolu'daTürk Evi Mimarisi | Anadolu'da Türk Evi Mimarisi ile ilgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |