Genel Bilgi
Kod | MIM361 |
Ad | Mimarlıkta Engelsiz Tasarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR ERMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR ERMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak. Mimarın engelsiz tasarım kapsamında rolünü tartışmak. Herkes için tasarım anlayışına ulaşmak.
Dersin İçeriği
Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, herkes için tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarında ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Herkes için tasarım ve engelsiz tasarım konusunda ilgili yönetmelikler, el kitapları, standartlar.
Notlar
Engelsiz tasarım ve herkes için tasarım uygulama örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Engelsiz tasarım, evrensel tasarım ve herkes için tasarım konusunda iyi uygulama örneklerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Engelsiz tasarımın önemini ve gereğini anlar. |
ÖÇ03 | Engelli bireyler için tasarımda gerekli kullanılır bilgiyi seçer. |
ÖÇ04 | Engelsiz bir çevre oluşturmak için mimarlığın etkin rolünü bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi | Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası | Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri | Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar | Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkelerin incelenmesi | Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım | Konuların Tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım | Engelli Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım Uygulamaları | Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Tartışma |
11 | Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım | Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler | Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |