Genel Bilgi
Kod | MIM439 |
Ad | Mimari Akustik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel akustik ve gürültü denetimi konularını aktarmak, gürültü denetimi ve hacim akustiği yönelik yeterli bilgiyi vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sesin temel bileşenleri, akustikle ilgili tanım ve terimler, sesin doğması yayılması ve geçmesi, gürültü ve denetiminde temel ilkeler, gürültü denetimine yönelik ulusal ve uluslararası yönetmelik ve standartlar, hacim akustiği tasarım ölçütleri ve akustik kusurlar konularında temel bilgiler verilecek ve farklı işlevli yapılar üzerinden konular tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
-Güncel ders notları, -Sirel, Ş., 1980. Yapı Akustiği I, İDMMA Basımevi, İstanbul. - Maekawa, Z., Lord, P., Environmental and Architectural Acoustics, E and FN SPON, London, 1994. -Heinrich Kutruff, Room Acoustics, Taylor and Francis, London, Newyork,1999
Notlar
Akustikler ilgili yürürlükte olan ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel akustik bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ02 | Gürültüye karşı alınacak önlemler ile gürültü denetiminde izlenecek yolları öğrenir. |
ÖÇ03 | Çevresel sistemlerin tasarımında akustik ile ilişkili konuların temel ilkelerini anlama becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Mimari tasarımda gürültünün tasarım etkeni olarak göz önüne alınmasına yönelik temel ilkeleri edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sesin tanımı, bileşenleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel akustik bilgiler, tanımlar | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sesin geçmesi, doğması, yayılması ve yansıması | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gürültü tanımı, gürültünün kullanıcılar üzerindeki etkisi | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gürültü denetim yolları ve temel ilkeler | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gürültü denetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası standartlar, yönetmelikler | Mimari Akustik ders notları, ulusal ve uluslararası gürültü yönetmelikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kent ölçeğinde gürültü denetimi, gürültü kaynakları | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapı ölçeğinde gürültü denetimi, malzemeleri ses geçiş kaybı değerleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
10 | Malzemelerin akustik özellikleri, yansışım süresi | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hacim akustiği tasarım etkenleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hacimlerdeki akustik kusurlar ve önlemleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mimaride gürültü denetimine yönelik öğrenci sunumları-1 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mimaride gürültü denetimine yönelik öğrenci sunumları-2 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hacim Akustiği tasarımına yönelik öğrenci sunumları-3 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |