Genel Bilgi
Kod | MIM498 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin, iş sağlığı ve güvenliğinin gerekliliğini ve önemini kavrayarak, modern tekniklerle bu konularda iyileştirme çalışmalarının nasıl yapılacağı ve konunun hukuksal ve etik boyutu hakkında gerekli bilgi ve becerilerin kazanmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, temel iş güvenliği kavramları, iş güvenliğinin tarihçesi, iş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri, risk tanımı ve risk değerlendirmesi, iş hijyeni, meslek hastalıkları, iş kazalarına ve işçi sağlığı sorunlarına karşı alınabilecek önlemler, ergonomi, kişisel koruyucu donanımlar konuları oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kılkış, İ., 2016. İş Sağlığı ve Güvenliği, Dora Yayıncılık
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmelerde İş sağlığı ve Güvenliği çalışmalarının hedeflerini belirler. |
ÖÇ02 | Mevzuat uygulamalarını bilir. |
ÖÇ03 | Sektörel riskleri belirler. |
ÖÇ04 | İş sağlığı ve Güvenliğinin hukuksal boyutunu tanımlar. |
ÖÇ05 | Yönetim Sistemlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Ergonomi şartlarının tanımlamalarını yapar. |
ÖÇ07 | Kişisel Koruyucu Donanımları sınıflar. |
ÖÇ08 | Ortam ölçümlerini yapar. |
ÖÇ09 | İş Kazalarını tanımlar. |
ÖÇ10 | İş kazası önleme tedbirlerini bilir. |
ÖÇ11 | Ekranlı araçlarla çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği şartlarını tanımlar. |
ÖÇ12 | Kalite yönetim sistemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Güvenlik kültürü | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
2 | İş sağlığı güvenliği kültürü | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
3 | İş sağlığı ve güvenliği tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
4 | İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
5 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının tarihçesi, istatistiki bilgiler | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
6 | Çalışma ortamı gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
7 | İş hijyeni | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
8 | Ara sınav | Önceki ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlık gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
10 | ekranlı araçlarla çalışma | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
11 | Meslek hastalıkları | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
12 | Meslek hastalıklarından korunma | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
13 | İş sağlığı ve güvenliğinde kimyasallar | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
14 | Psikososyal risk etmenleri | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
15 | İş sağlığı ve güvenliğinde ergonomi | Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
16 | Final sınavı | Tüm ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Tüm ders notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |