Genel Bilgi
Kod | ECMS408 |
Ad | Analysis of Variance and Design of Experiments |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Araştırmaya uygun deney düzeninin seçilmesi ve bu düzen için uygun yöntem kullanılarak varyans analizinin nasıl gerçekleştirileceği bilgisinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tek faktörlü deneyler ve varyans analizi tablosu, rasgele blok düzeni, latin ve diğer kareler, çok faktörlü deneyler, 2 üzeri n ve 3 üzeri n çok faktörlü deneyler, nitel ve nicel faktörler, özel, rasgele ve karışık seçimli modeller, içiçe deneyler, rasgelelik üzerine kısıtlamalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Analysis of Variance in Experimental Design, Harold R. Lindman, Springer, 1992.
Notlar
Türkçe iki iyi kaynak: İstatistiksel Deney Tasarımı, Sabit Etkili Modeller, 3. Basım, Birdal Şenoğlu, Şükrü Acıtaş, Nobel, 2014. Deney Düzenleri ve İstatistik Analizleri, Semra Oral Erbaş, Hülya Olmuş, Gazi Kitabevi, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Varyans analizinin kullanılma amacını tanımlar |
ÖÇ02 | Hangi durumda hangi deney düzeninin kullanılacağını ayırt eder |
ÖÇ03 | Tek faktörlü deney için varyans analizi yapar |
ÖÇ04 | Çok faktörlü deney için varyans analizi yapar |
ÖÇ05 | Nitel ve nicel faktörler için varyans analizi tablosunu oluşturur |
ÖÇ06 | Özel, rasgele ve karışık seçimli modeller için varyans analizi tablosunu oluşturur |
ÖÇ07 | İçiçe modeller için varyans analizi yapar |
ÖÇ08 | Rasgelelik üzerine kısıtlamalar altında varyans analizini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Tek faktörlü deneyler - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Tek faktörlü deneyler - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek faktörlü deneyler ve rasgele blok düzeni - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Tek faktörlü deneyler ve rasgele blok düzeni - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tek faktörlü deneyler için latin ve diğer kareler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Çok faktörlü deneyler - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok faktörlü deneyler - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | 2 üzeri n çok faktörlü deneyler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nitel ve nicel faktörler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | 3 üzeri n çok faktörlü deneyler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Özel seçimli, rasgele seçimli ve karışık seçimli modeller | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | İçiçe ve içiçe çok faktörlü deneyler | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İki ya da daha çok faktörlü deneylerde rasgelelik üzerine kısıtlamalar | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |