Genel Bilgi
Kod | TMT335 |
Ad | Tarım Traktörleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÇAĞDAŞ CİVELEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. ÇAĞDAŞ CİVELEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin traktörlerin tipleri, kullanım alanları ve tarımdaki yeri ile traktörlerde kullanılan termik motorlar ve güç aktarım sistemleri hakkında bilgi sahibi olmalarıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste tarım traktörlerinin tarihi gelişimi, tarım traktörlerinin sınıflandırılması, traktörlerde kullanılan içten yanmalı motorlar ve motor sistemleri, traktör hareket ve güç aktarım sistemleri ile traktörlerde güç ve verim konuları hakkında bilgi verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders sunumları ve notlar
Notlar
Ders sunumları ve notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarım traktörünün tanımlamasını yapar. |
ÖÇ02 | Tarım traktörü tiplerini sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Tarım traktörlerinde kullanılan içten yanmalı motor tiplerini ve yapısal özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Tarım traktörlerinde kullanılan içten yanmalı motor parçalarını bilir ve gösterir. |
ÖÇ05 | İçten yanmalı motor parça ve sistemlerinin ne işe yaradığını ayırt eder. |
ÖÇ06 | Tarım traktörlerindeki güç sistemlerinin hangi uygulamalarda kullanıldığını bilir ve sınıflandırır. |
ÖÇ07 | Tarım traktörlerindeki güç aktarım sistemlerini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Tarım traktörlerinde güç bilançosuna ilişkin hesapları yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarım traktörlerine giriş ve traktör tarihi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarım traktörlerinin sınıflandırılması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tarım traktörlerinde kullanılan içten yanmalı motorlar, içten yanmalı motorun tanımı, motorun tarihsel gelişimi, dizel ve otto çevrimi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | İçten yanmalı motor sistemi ve elemanları, motorlarda güç ve verim | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarım traktörlerinde hareket iletim sistemleri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
6 | Tarım traktörlerinde yürütme sistemleri ve lastikler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tarım traktörlerinde yönlendirme sistemleri ve tipleri, yönlendirme sistemine ilişkin ayarlar | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Traktörlerde kuyruk mili, 3 nokta askı sistemi ve hidrolik sistemler, traktör-alet ile çeki ilişkisi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Traktör çeki teorisi ve traktör zemin ilişkisi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
11 | Traktör mekaniği ve traktör stabilitesi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Traktörlerde güç ve verim, traktörlerde güç ölçümü ve motor karakteristik eğrileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | OECD traktör test standartları, traktör performans testleri ve motor karakteristik eğrileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tarım traktörlerinde ergonomik etmenler, traktörlerde gürültü ve titreşim düzeylerinin belirlenmesi | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Tarım traktörleri ve motorlarındaki yenilikler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |