Genel Bilgi
Kod | SUF405 |
Ad | Balık Populasyon Dinamiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SİNAN MAVRUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amaci balik populasyonlari ve birim stoku tanimak, stoku dolayli olarak etkileyen çevresel kosullari ögrenmek ve stoktaki biyolojik degisikleri matematiksel modellerle ifade edebilmek amaciyla kendine özgü çevresel kosullarda yasayan balik stoklari hakkinda temel bilgileri elde etmektir.
Dersin İçeriği
Balık Popülasyonları; Dünya ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları ve Balık Üretimi, Birim Stok, Denge Durumu, Dalgalanmalar, Stokların İzlenmesi, Stoklarda Artış, Yaş Tayini, Balıklarda Büyüme, Stoklarda Azalış, Ölüm Oranı, Ağ Seçiciliği, Stok Büyüklüğünün Tahmini
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof. Dr. Dursun Avşar, Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği
Notlar
Sparre, P., Venema, C.S. , 1998. Introduction to tropical fish stock assessment. Part I: Manual
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Populasyon ve birim stoku tüm yönleriyle tanımlar. |
ÖÇ02 | Dünyadaki tatlı su ve denizel balıkçılık sahalarıyla Akdeniz sular sisteminin balıkçılık sahalarını tüm yönleriyle tanımlar. |
ÖÇ03 | Herhangi bir balık stokunu dolaylı olarak etkileyen biyotik ve abiyotik faktörleri listeleyebilir. |
ÖÇ04 | Balık stoklarında üreme mevsimini açıklayabilir. |
ÖÇ05 | Balık stoklarında ilk eşeysel olgunluk boy/yaşını belirleyebilir. |
ÖÇ06 | Balık stoklarında büyüme parametrelerini hesaplayabilir. |
ÖÇ07 | Balık stokalrında ölüm parametrelerini hesaplayabilir. |
ÖÇ08 | Stok büyüklüğünü tahmin edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balık Popülasyonları ve Dünya Balıkçılık Sahaları | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 1-15. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dünyanın Yıllık Balık Üretimi ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 18-42. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Birim Stok, Özellikleri ve Denge Durumu | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 45-55. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Abiyotik Faktörler | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 55-84. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Biyotik Faktörler ve Dalgalanmalar | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 85-97. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Stokların İzlenmesi, Stoklardaki Artış-Üreme | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 99-121. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Stoka Yeni Birey Katılımı | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 122-135. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınav İçin Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Stoklarda Büyüme | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 136-157. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Yaş Tayininde Kullanılan Dolaylı Yöntemler | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 158-175. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
11 | Balıklarda Boyca ve Ağırlıkça Büyüme Sabitleri | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 176-196. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Stoklarda Azalış | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 197-224. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
13 | Toplam Ölüm Oranının Bileşenlerine Ayrılması | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 225-238. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
14 | Ağ Seçiciliği | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 239-257. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
15 | Stok Büyüklüğünün Tahmini | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 258-282. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |