Genel Bilgi
Kod | SUF413 |
Ad | Balık Islahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAKBULE BAYLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAKBULE BAYLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Balık yetiştiriciliğinde verimliliği etkileyen en önemli faktörlerden olan ıslah konusunu balığa özgü olarak tanıtmak
Dersin İçeriği
Balık ıslahının amacı ve kapsamı, kalitatif ve kantitatif fenotipler, genotipik ve çevresel faktörler, bir populasyonun genetik yapısı (Hardy-Weinberg dengesi), genotipik ve çevresel varyans, akrabalar arası benzerlik, kalıtım derecesi, seleksiyon, saf değiştirme ve melezleme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
DÜZGÜNEŞ, O., ELİÇİN, A., AKMAN, N., 1991. Hayvan Islahı. A.Ü. Ziraat Fak.Yayınları:1212. Ders Kitabı:349,ANKARA.
Notlar
TAVE, D., 1986. Genetics for Fish Hatchery Managers. AVI Publishing Company İns. West Port USA. PURDOM, C.E., 1995. Genetic and Fish Breeding. Ministry of Aquaculture, Fisheries and Food Fisheries Laboratory Lowestoft, Suffolk, UK.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balık yetiştiriciliğinde ıslah prensiplerini uygulayarak verimliliği artırma becerisini kazandırır |
ÖÇ02 | Islah konuları ile ilgili problemleri saptar |
ÖÇ03 | problemlerin çözümüne yönelik çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak sonuçları değerlendirir |
ÖÇ04 | Islah konusunda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, sorunların çözümüne katkıda bulunur |
ÖÇ05 | Balık ıslahı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
ÖÇ06 | Genetik ve ıslah arasındaki bağlantıyı kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balık Islahının Amacı ve Kapsamı | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kalitatif Fenotip | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Kantitatif Fenotip | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Genotipik ve Çevresel Faktörler | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bir Populasyonun Genetik Yapısı (Hardly Weinberg Dengesi) | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Genotip ve Çevresel Varyans I | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Genotip ve Çevresel Varyans II | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Akrabalar Arası Benzerlik | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kalıtım Derecesi I | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Kalıtım Derecesi II | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Seleksiyon | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Saf Yetiştirme ve Melezleme I | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Saf Yetiştirme ve Melezleme II | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Saf Yetiştirme ve Melezleme III | Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final sınavı | Yazılı sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Yazılı sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |