SUF332 Sucul Ekosistemlerde Plastik Kirliliği

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SUF332
Ad Sucul Ekosistemlerde Plastik Kirliliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sucul ekosistemlerdeki plastik kirliliğinin kaynağı, etkisi ve dağılım dinamikleri ve plastiklerin mikroplastiklere dönüşüm süreçleri hakkında bilgi birikimi oluşturulması hedeflenmektedir. Ayrıca plastik ve mikroplastik kirliliğinin araştırılmasında kullanılan yöntemler konusunda beceri kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Plastik nedir? Plastik tipleri nelerdir? Plastik üretiminin tarihsel gelişimi; Sucul ekosistemlerdeki plastik kirliliğinin kaynakları; Plastik kirliliğinin sucul ekosistemlere dâhil olma yolları; Plastiklerin boyut ve şekillerine göre sınıflandırılması; Mikroplastikler; Mikroplastiklerin oluşum dinamikleri; Mikroplastik kirliliğinin sucul ortamlardaki birikim alanları; Mikroplastik kirliliğinin canlılara olan etkisi; Mikroplastik kirliliği ve ilişkili kimyasal kirlilik; Mikroplastik kirliliği araştırma yöntemleri; Makroplastik kirliliği araştırma yolları ve Türkiye deniz ve tatlı su ortamlarındaki plastik ve mikroplastik kirliliği gibi konularda farklı kaynaklardan ve güncel bilimsel çalışmalardan yararlanılarak açıklamalarda bulunulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gündoğdu S. (2022) Plastik Mucize mi Felaket mi? Yeni İnsan Yayınları Gündoğdu, S., Çevik, C., & Karaca, S. (2017). Fouling assemblage of benthic plastic debris collected from Mersin Bay, NE Levantine coast of Turkey. Marine pollution bulletin, 124(1), 147-154. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X17306045 Gündoğdu, S., & Çevik, C. (2017). Micro-and mesoplastics in Northeast Levantine coast of Turkey: The preliminary results from surface samples. Marine pollution bulletin, 118(1-2), 341-347. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X17302084 Gündoğdu, S. (2017). Türkiye’nin kuzeydoğu Levant kıyısındaki İskenderun Körfezi’nde yüksek düzeyde mikroplastik kirliliği. Su Ürünleri Dergisi, 34(4), 401-408. http://dergipark.gov.tr/egejfas/issue/29803/329228 Gündoğdu, Sedat. “Contamination of table salts from Turkey with microplastics.” Food Additives & Contaminants: Part A (2018): 1-9. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19440049.2018.1447694 Gündoğdu, S., Çevik, C., Ayat, B., Aydoğan, B., & Karaca, S. (2018). How microplastics quantities increase with flood events? An example from Mersin Bay NE Levantine coast of Turkey. Environmental Pollution, 239, 342-350. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749118300939 Gündoğdu, S., Çevik, C., Güzel, E., & Kilercioğlu, S. (2018). Microplastics in municipal wastewater treatment plants in Turkey: a comparison of the influent and secondary effluent concentrations. Environmental monitoring and assessment, 190(11), 626. https://link.springer.com/article/10.1007/s10661-018-7010-y Gündoğdu, S., Yeşilyurt, İ. N., & Erbaş, C., (2018). Potential interaction between plastic litter and green turtle Chelonia mydas during nesting in an extremely polluted beach. Marine pollution bulletin, 140, 138-145. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X19300426 Gündoğdu, S., & Çevik, C. (2019). Mediterranean dirty edge: High level of meso and macroplastics pollution on the Turkish coast. Environmental Pollution, 113351. https://doi.org/10.1016/j.envpol.2019.113351 Ders için dağıtılan sunular

Notlar

Ayat, B., Aydoğan, B., Gündoğdu, S. (2022). Modeling the Fate and Transport of Microplastics in Coastal Areas. In Book: Microplastic Pollution: Environmental Occurrence and Treatment Technologies, Springer Nature. 241. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-89220-3 Gündogdu, S., Rathod, N., Hassoun, A., Jamroz, E., Kulawik, A., Gokbulut, C., Aït-Kaddour A., Özogul, F. (2022). The impact of nano/micro-plastics toxicity on seafood quality and human health: facts and gaps, Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408398.2022.2033684 Gündoğdu, R., Önder, D., Gündoğdu, S., & Gwinnett, C. (2022). Microplastics Derived From Disposable Greenhouse Plastic Films and Irrigation Pipes: A Case Study From Turkey. https://link.springer.com/article/10.1007/s11356-022-21911-6 Bergmann, M., Almroth, B. C., Brander, S. M., Dey, T., Green, D. S., Gundogdu, S., … & Walker, T. R. (2022). A global plastic treaty must cap production. Science, 376(6592), 469-470. https://www.science.org/doi/10.1126/science.abq0082 Akça, M. O. , Gundogdu, S. & Turgay, O. C. (2022). Çilek üretiminde plastik malç uygulamasından kaynaklı toprakta plastik birikiminin belirlenmesi . Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Dergisi. Volume 10, Issue 2, 165 – 176 https://doi.org/10.33409/tbbbd.1185820 Gündoğdu, S., Köşker A.R. (2023).Microplastic contamination in canned fish sold in Turkey. PeerJ 10:e14627 http://doi.org/10.7717/peerj.14627 Green DS, Almroth BC, Altman R, et al (2023) Time to kick the butt of the most common litter item in the world: Ban cigarette filters. Science of the Total Environment. 161256. https://doi.org/10.1016/J.SCITOTENV.2022.161256


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mesleğini icra ederken önemli bir çevre problemi olan plastik kirliliğini gözetmeyi öğrenir.
ÖÇ02 Plastik kirliliğinin sucul ekosistemlerle olan etkisine dair bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Plastiğin su ürünü gıdalardaki varlığına dair detayları ve bunun önlenmesi için gereken önlemlerin neler olduğu konusunda bir bakış açısı sahibi olur.
ÖÇ04 Çevresel problemler arasında neden sonuç ilişkisi kurma becerisini geliştirir.
ÖÇ05 Plastik kirliliğinin nedenleri hakkında etraflıca bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Plastik kirliliğinin çevresel kompartmanlar arasındaki geçişini ve bunun dinamiklerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su ürünleri ile ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili bilgilerin doğruluğunu sorgular.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili yeterli seviyede kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Plastik nedir? Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Plastik tipleri nelerdir? Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Plastik üretiminin tarihsel gelişimi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Sucul ekosistemlerdeki plastik kirliliğinin kaynakları Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Plastik kirliliğinin sucul ekosistemlere dâhil olma yolları Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Plastiklerin boyut ve şekillerine göre sınıflandırılması Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Mikroplastikler Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Mikroplastiklerin oluşum dinamikleri Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mikroplastik kirliliğinin sucul ortamlardaki birikim alanları Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Mikroplastik kirliliğinin sucul canlılara olan etkisi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Mikroplastik kirliliği ve ilişkili kimyasal kirlilik Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Mikroplastik kirliliği araştırma yöntemleri Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Makroplastik kirliliği araştırma yöntemleri Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Türkiye deniz ve tatlı su ortamlarındaki plastik ve mikroplastik kirliliği Konuyla ilgili kaynakları okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Bütünleme Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 72
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,88
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 11:40