Genel Bilgi
Kod | TM605 |
Ad | Biyolojik Materyallerin Mekanik Özellikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik materyallerin statik yük etkisi altındaki değişimler üzerinde etkili olan faktörleri belirlemek, depolama, paketleme ve diğer hasat sonrası işlemler sırasında oluşan değişimleri ve bunların makine tasarım parametreleri üzerindeki etkilerini araştırmak için gerekli alt yapıyı oluşturmak
Dersin İçeriği
Biyolojik materyallerin statik yük etkisi altındaki davranışları, mekanik özelliklere ilişkin tanımlamalar, mekanik özellikler üzerinde etkili olan faktörler, hasat sonrası işlemler için gerekli olan mekanik özelliklerin ve uygun tasarım parametrelerinin belirlenmesi, Hertz Teorisi, Elastisite Teorisi, visko-elastisite, malzemenin biyoteknik davranışı, hasat ve hasat sonrası işlemlerde kullanılan sönümleyici materyallerin mekanik özellikleri, sürtünmenin tanımı, statik ve dinamik sürtünme katsayısı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mazhar KARA, 2012. Biyolojik Ürünlerin Fiziksel Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No: 242 Györg Sitkei, 1986. Mechanics of Agricultural Materials.
Notlar
Pdf ve Power point sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik materyallerin kalitesi ile ilgili değerlendirme yapabilir, kestirimlerde bulunabilir ve kararlar alma yetisine sahip olur. |
ÖÇ02 | Biyolojik materyallerin fiziko-mekanik davranışları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Biyolojik materyallerin statik ve dinamik yük etkisi altındaki davranışları hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ04 | Biyolojik materyallerin fiziksel ve mekanik özelliklerinin makina tasarımında kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Biyolojik malzemenin tasarım parametresi olarak kullanılabileceği hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı ile ilgili bir problemin kurgulanmasından başlayarak, yeni çözüm teorileri geliştirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışmaların sonuçları, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak en az bir yabancı dil kullanarak gerek yurt içi gerekse yurt dışında aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersle ilgili genel bilgilerin açıklanması, Tarımsal ürünlerin biyolojik-teknik özelliklerine giriş | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyolojik materyallerin fiziksel özellikleri (Şekil ve boyut özellikleri) | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Boyut, şekil, aerodinamik, yüzey, mekanik direnç ve elastik özelliklerine göre sınıflandırma | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hacim, yoğunluk, yüzey alanı, özgül kütle ve porozite hesabı ve ölçüm yöntemleri | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mekanik Özelliklere ilişkin tanımlamalar, ideal elastik, ideal plastik ve ideal visko-elastik davranışların incelenmesi | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Reolojinin tanımı ve kullanılan model eşitliklere (Maxwell, Kelvin ve Burgers modelleri) ilişkin örnekler | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Biyolojik Materyallerin statik yük etkisi altındaki davranışlarının incelenmesi | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Farklı statik yük uygulamalarındaki kuvvet-deformasyon davranışlarının incelenmesi (bası, eğme ve çeki testleri) | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | HERTZ teorisine giriş, ölçüm ve eşitlikleri, Boussinesq eşitliği | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Biyolojik materyallerin dinamik yük etkisi altındaki davranışlarının incelenmesi, çarpma etkisi ve enerji modelleri | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyolojik materyallerin taşımacılığı ve materyal üzerindeki etkilerine ilişkin bilgiler (Titreşim Etkisi) | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sürtünme Kanunları, biyolojik materyallerde statik ve dinamik sürtünme ölçüm yöntemleri, sürtünmeye etkili faktörler | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çarpma mekaniği ve sönümleyici materyallerde enerji dengesi, sönümleyicilerin enerji absorbsiyon kapasitelerinin ölçülmesi, örneklerle açıklama | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyolojik materyallerin mekanik özelliklerinin tarımda uygulamalarına ilişkin genel bilgi | Kaynak kitaplarla ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |