Genel Bilgi
Kod | FK695 |
Ad | Kristallerin Fiziksel Özellikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK KARADAĞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Tensör notasyonu kullanarak kristallerin fiziksel özelliklerini formüle etmek.
Dersin İçeriği
Genel İlkeler, Kristal fiziğinin temelleri, İkinci ranktan tensörler, dönüşümler ve ileri uygulamalar, Paramanyetk ve diyamanyetik alınganlık, Elektrik Polarizasyon Stres tensörü Strain tensörü ve termal genleşme Piezoelektriklik; Üçüncü mertebe tensörler. Elastiklik; dördüncü mertebe tensörler. Matris Yöntemi; Matris ve tensör notasyonu, matris cebri, matris notasyonunda kristal özellikleri. Kristallerin denge durumu özelliklerinin termodinamiği Termal ve elektrik iletkenlik Termoelektrik Kristal optik Optik Aktivite
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Kristallerin Fiziksel Özellikleri, J. F. Nye
Notlar
Diğer Kristallerin Fiziksel Özellikleri kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizik problemlerinin çözümünde tensör notasyonunu kullanır. |
ÖÇ02 | Tensör notasyonu kullanarak kristallerin fiziksel özelliklerini formüle etmek. |
ÖÇ03 | Disiplinler arası çalışmalarda kristal fiziğinin temel kavramlarını düşünerek çözüm üretir. |
ÖÇ04 | Kristallerin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Kristallerin özelliklerini kullanarak alan dışı kimselere malzeme özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Malzemelerin elektriksel ve manyetik özelliklerini formüle eder. |
ÖÇ07 | Kristalleri fiziksel özellikleri ile açıklar. |
ÖÇ08 | Tensor yapıya sahip fiziksel özellijklerle işlemler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel İlkeler, Kristal fiziğinin temelleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | İkinci ranktan tensörler, dönüşümler ve ileri uygulamalar | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Paramanyetik ve diyamanyetik alınganlık | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Elektrik Polarizasyon | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Stres tensörü | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Strain tensörü ve termal genleşme | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Piezoelektriklik; Üçüncü mertebe tensörler. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elastiklik; dördüncü mertebe tensörler. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Matris Yöntemi; Matris ve tensör notasyonu, matris cebri, matris notasyonunda kristal özellikleri. | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kristallerin denge durumu özelliklerinin termodinamiği | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Termal ve elektrik iletkenlik | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
13 | Termoelektrik | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
14 | Kristal optik | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Optik Aktivite | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |