Genel Bilgi
Kod | FK0043 |
Ad | Yoğun Madde Fiziği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET EKİCİBİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET EKİCİBİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kristal yapıları, nano yapılar ve kristal kusurlarını sınıflandırarak aralarında ilişki kurabilmeyi hedefler.
Dersin İçeriği
Periyodik Atom Dizisi, Temel Örgü Tipleri, Dalgaların Kristallerle Kırınım, Neredeyse Serbest Elektron Modeli, Bant Boşluğu, Safsızlık İletkenliği, Fermi Yüzeylerinin İnşası, Nükleer Manyetik Rezonans, Elektron Gazının Dielektrik Fonksiyonu, Elektron Gazının Dielektrik Fonksiyonu, Dielektrik Sabit ve Polarize Edilebilirlik, Nanoyapılar için Görüntüleme Teknikleri, Kırınım Modeli, Kafes Boşlukları, Tek Kristallerin Kayma Dayanımı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996.
Notlar
“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Katıların temel fiziksel özellikleri hakkında teorik bilgiler kazanır. |
ÖÇ02 | Katıları ve onların kristal yapılarını sınıflandırabilir. |
ÖÇ03 | Teknolojik uygulamalarda katıların temel fiziksel özelliklerini yorumlayabilir ve farkınlağını geliştirir. |
ÖÇ04 | Katıların elektronik, termal, optik, manyetik ve dielektrik özelliklerini inceleyerek anlamdırabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kristal Yapı | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dalga kırınımı ve karşılıklı kafes | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Enerji bantları | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yarı iletken kristaller | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Fermi yüzeyleri ve metaller | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Manyetik rezonans | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Plazmonlar, polaritonlar ve polaronlar | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Optik süreçler ve eksitonlar | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dielektrikler ve ferroelektrikler | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
11 | Yüzey ve arayüz fiziği | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Nanoyapılar | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kristal olmayan katılar | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Nokta kusurları | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kayma kusurları | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |