Genel Bilgi
Kod | TİB866 |
Ad | Bilimsel Araştırma ve Yayın İlkeleri (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel yöntem ve etik değerler hususunda genel bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilim, araştırma, veri, metot, rapor, sunu kavramları; bilimsel araştırma sürecinin aşamaları; bilimsel araştırmanın temel bölümleri; bilimsel araştırma ve yayın etiği; etik ilkeler; etik dışı davranışlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
İnayet Aydın, Akademik Etik, Ankara 2022.
Notlar
Kürşad Yılmaz-Recep Serkan Arık. Bilim ve Araştırma Etiği, Ankara 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma sürecine yönelik bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ02 | Akademik etik ve yayın ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | Bilimsel çalışmaları esnasında etik duyarlılığa sahip olur. |
ÖÇ04 | Akademik etik ve yayın ilkelerine riayet eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel Kavramlar II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyal Bilimler ve Tabiat Bilimler arasındaki temel farklar | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Bilimsel araştırmanın temel bölümleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | İlgili literatürü inceler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilimsel araştırma ve etik | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Araştırmalarda karşılaşılan etik problemler | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Bilimsel yanıltma ve türleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Bilimsel yanıltma ve türleri I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili literatürü inceler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili literatürü inceler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |