TİB835 Zihniyetlere Göre Mezhep Tipolojileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB835
Ad Zihniyetlere Göre Mezhep Tipolojileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan siyasi-itikadi nitelikli mezhepler ve bunların içerisinde yer aldığı din anlayışlarının genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak, alanla ilgili analiz, yorum ve mukayese becerisi kazanmak.

Dersin İçeriği

Din anlayışındaki farklılaşmalar ve farklılaşmaları doğuran sebepler; Din anlayışının oluşumunda insan unsurunun yeri; Tepkisel-kabileci din anlayışı; Akılcı-hadari din anlayışı; Gelenekçi-muhafazakar din anlayışı; Politik-karizmatik liderci din anlayışı; Keşifçi-inzivacı din anlayışı; farklı din anlayışlarının tarihteki ve günümüzdeki temsilcileri ve görüşleri.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Sönmez Kutlu, Otto Yayınları, Ankara 2012.

Notlar

Muchielli, Alex, Zihniyetler, çev. Ahmet Kul, İstanbul 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mezhepleri zihniyet yapılarına göre analizi eder
ÖÇ02 Mezhepleri zihniyetlerine göre tasnif eder.
ÖÇ03 Mezheplerin zihniyet yapıları arasında ilişki kurar.
ÖÇ04 Zihniyet yapılarının mezheplerin ortaya çıkmasındaki etkilerini kavrar.
ÖÇ05 Farklı zihniyetlerin farklı yorum biçimleri doğurduğunun farkına varır.
ÖÇ06 Din, insan ve zihniyet arasında ilişki kurar.
ÖÇ07 Zihniyet farklılıklarının toplumsal tezahürlerini yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din anlayışındaki farklılaşmalar ve farklılaşmaları doğuran sebepler o Kutlu, Sönmez, “İslam Mezhepler Tarihinde Usul Sorunu” (İSAV Tarafından Düzenlenen“İslam Mezhepleri Tarihinde Metodoloji Sorunu” Adlı İlmi İhtisas Toplantısında SunulmuşTebliğ ) İstanbul 2003; o Onat, H. “Mezhep Kavramı ve Mezheplerin Doğuş Sebepleri”. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
2 Din anlayışının oluşumunda insan unsurunun yeri o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Zihniyet ve zihniyetin oluşumunda etkili olan unsurlar o Muchielli, Alex, Zihniyetler, çev. Ahmet Kul, İstanbul 1991 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
4 Tepkisel-kabileci din anlayışı o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47. o Eric Hoffer, Kesin İnançlılar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Akılcı-hadari din anlayışı o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47; o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
6 Gelenekçi-muhafazakar din anlayışı o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47; o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Politik-karizmatik liderci din anlayışı o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47; o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Farklı din anlayışlarının tarihteki ve günümüzdeki temsilcileri ve görüşleri I o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47; o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Farklı din anlayışlarının tarihteki ve günümüzdeki temsilcileri ve görüşleri II o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47; o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Zihniyet Farklılaşmasının Sebepleri I Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Zihniyet Farklılaşmasının Sebepleri II Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Batıni Zihniyet Yapısının Ortaya Çıkışı Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Zihniyet Farklılaşmasının Tezahürleri I Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Zihniyet Farklılaşmasının Tezahürleri II Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:59