Genel Bilgi
Kod | TİB792 |
Ad | Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel yöntem ve etik değerler hususunda genel bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilim, araştırma, veri, metot, rapor, sunu kavramları; bilimsel araştırma sürecinin aşamaları; bilimsel araştırmanın temel bölümleri; bilimsel araştırma ve yayın etiği; etik ilkeler; etik dışı davranışlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Kürşad Yılmaz-Recep Serkan Arık. Bilim ve Araştırma Etiği, Ankara 2021.
Notlar
İnayet Aydın, Akademik Etik, Ankara 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma sürecine yönelik bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ02 | Araştırmada uyulması gereken nesnellik, analitik düşünme ve senteze ulaşma yetisi kazanır. |
ÖÇ03 | Alanıyla ilgili bilimsel çalışma yapabilecek yeterliliği kazanır. |
ÖÇ04 | Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimsel bilgi, bilimsel yöntem | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilim Türleri Sosyal Bilimler ve Tabiat Bilimler arasındaki temel farklar | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Bilimsel Araştırma Teknikleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları III | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Etik ve yayın etiği | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Araştırmalarda karşılaşılan etik problemler | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Bilimsel yanıltma ve türleri I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Bilimsel yanıltma ve türleri II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |