Genel Bilgi
Kod | TİB752 |
Ad | Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Amacı / Hedefi
Çağdaş dönemde Kur'an ve tefsirde yaşanan değişim ve tartışmaları kavramak
Dersin İçeriği
Çağdaş İslam düşüncesi ekollerinin anlayışlarının tefsire etkisi
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat lisans programı mezunu olmak
Kaynaklar
Klasik ve modern metinler
Notlar
Klasik ve modern döneme ait eserler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çağdaş döneme geçişi kavrar |
ÖÇ02 | Çağdaş tartışmaların İslam tasavvuruna etkilerini açıklar |
ÖÇ03 | Gelenek ve tecdid tartışmalarını açıklayabilir |
ÖÇ04 | Tarihselcilik ve modernist anlayışları açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam'ın varlık, bilgi ve değerler sistemi | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Peygamberlerden sonra varlık, bilgi ve değerlerde yaşanan tahrif | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Batıda yaşanan aydınlanma süreci ve temel özellikleri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | İslam dünyasının batı ile karşılaşması | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | S. Ahmet Han ve düşünce yapısı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Kur'âniyyûn hareketi ve özellikleri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Çağdaş İslam düşüncesinde tasavvufa bakış | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
9 | M. Abduh ve düşünce yapısı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Neo-Selefilik ve Kur'an algısı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Gelenek ve tecdid tartışmaları | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tarihselcilik düşüncesi | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tefsirde modernist yaklaşım | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
14 | Kutsal kitaplar ve demitolojizasyon | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Çağdaş tartışmaların İslam tasavvuruna etkileri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 11 | 14 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |