TİB1727 Tasavvufun Tarihi Seyri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1727
Ad Tasavvufun Tarihi Seyri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Derviş DOKGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin alınması ile tasavvufun ortaya çıkışı ve geçirdiği tarihi süreçler hakkında yüksek lisans düzeyinde bilgi edinilmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Tasavvufun tarifi, Tasavvuf ilminin ortaya çıkışı, Tasavvufun menşei, Tasavvuf ilminin kaynakları, Tasavvufun tarihi seyri -Zühd dönemi, tasavvuf dönemi, tarikatlar dönemi-, Günümüzde tasavvuf anlayışları ve tarikatların durumu.

Dersin Ön Koşulu

Temel ilahiyat eğitimi almış olunmalıdır.

Kaynaklar

Tasavvuf Tarihi - Osman Türer. Tasavvuf ve Tarikatlar - Hasan Kamil Yılmaz.

Notlar

Diyanet İslam Ansiklopedisi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvufun ortaya çıkış sürecini açıklar.
ÖÇ02 Tasavvufun tarihi süreci hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 İlk dönem tasavvuf kaynaklarını tanır
ÖÇ04 Tasavvufun tarihi dönemlerini bilir: Takva dönemi, Tasavvuf dönemi, Mezhepler dönemi.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvuf nedir? Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Tasavvufun ortaya çıkışı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Tasavvufun kaynağı meselesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
4 Tasavvuf tarihine dair temel eserler Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
5 Zühd dönemi İnceleme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
6 Tasavvuf dönemi İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Tarikatlar dönemi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlk tarikatların ortaya çıkışı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
10 İlk Tarikatlar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
11 Tarikatların yaygınlaşması İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Osmanlı döneminde tarikatlar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 Osmanlı döneminde tarikatların etkinliği Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 19 ve 20. yüzyılda tarikatlar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Günümüzde tarikatların durumu Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Batıda tarikatlar Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15