Genel Bilgi
Kod | TİB790 |
Ad | Kuran-Siyer İlişkisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Farklı yönleriyle Kur'an-siyer ilişkisini kavramak
Dersin İçeriği
Kur'an'ı Kerim'in muhteva, dil ve uslumu ile siyer arasındaki ilişki
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat Lisans eğitimini tamamlamış olmak
Kaynaklar
Kur'an, hadis metinleri ve siyer eserleri
Notlar
Klasik ve modern tefsir ve siyer kaynakları, ilgili kitap ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kur'an muhtevasının siyerle ilişkisini kavrar |
ÖÇ02 | Kutsal kitapların inzal edildikleri toplumsal ve tarihsel şartlarla ilişkisini anlar |
ÖÇ03 | Âyetlerin doğru anlaşılmasında siyer bilgisinin önemini kavrar |
ÖÇ04 | Siyer bilgisi dikkate alınmamasının tefsire olumsuz etkilerini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vahyin tarih ve kültürle ilişkisi | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Varlık, bilgi ve hakikatin mertebeleri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Vahyin cahiliye kültürüne yönelik ıslah, ibka ve imha faaliyeti | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Cahiliye döneminin inanç yapısı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Müşriklerin hakikat iddiası ve Kur'an'a yönelik eleştirileri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Müşriklerin ibadet anlayışı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Vahiy kavramında yaşanan değişim ve tepkiler | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Allah tasavvurunun ıslahı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Müşriklerin insan algısı ve ıslahı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Müşriklerin ahiret algısı ve ıslahı | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Müşriklere yönelik ahlaki eleştiriler | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Müşriklerin Hz. Peygamber'e tepkileri | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Sahabenin eğitimi ve yaşanan aksaklıklar | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Mâide sûresi çerçevesinde diğer dinlerle ilişkiler | Kaynak eserlerden hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak eserlerden hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 11 | 14 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |