Genel Bilgi
Kod | TİB768 |
Ad | Tarihsel Süreç İçerisinde Şiiliğin Teşekkülü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan Şii düşünce geleneğini tanımak ve İslam düşüncesi içerisindeki yerini kavramak
Dersin İçeriği
Şii düşünce geleneğinin temel kavramları ve kaynakları; Şiiliğin doğuşunda etkili olan sebepler; Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddialar ve analizi; İlk Şii fikirlerin ortaya çıkışı; Emeviler dönemi ilk Şii hareketleri; Şii imamet nazariyasi; Şii gelenekte farklılaşma süreci; Şii fırkaların doğuşu, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, önemli temsilcileri, yayıldıkları bölgeler, literatürü ve alt grupları; Şiilikle ilgili çağdaş çalışmalar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Yusuf Gökalp, Zeydilik ve Yemen´de Yayılışı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2006: AÜSBE. E. Ruhi Fığlalı, İmamiyye Şiası, İstanbul 1984. Hasan Onat, "Şiiliğin Doğuşu Meselesi", AÜİFD., XXXVI (1997), Ankara. Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri, Ankara 1993. Metin Bozan, İmamiyye´nin İmamet Nazariyesinin Teşekkül Süreci, İstanbul 2009. Mazlum Uyar, İmamiyye Şiasında Düşünce Ekolleri- Ahbarilik, İstanbul 2000.
Notlar
el-Eşari, Ebu´l-Hasan Ali b. İsmail, Makalatu´l-İslamiyyin, thk. Helmut Ritter, Wiesbaden 1963. Kummi-Nevbahti, Şii Fırkalar, çev. H. Onat, S. Hizmetli, S. Kutlu, R. Şimşek, Ankara 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şii düşünce geleneğinin temel kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Şii düşünce geleneğinin temel kaynaklarını tanır |
ÖÇ03 | Şii düşünce geleneğinin zihniyet çözümlemesini yapar |
ÖÇ04 | Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddiaları çözümler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şiiliğin tanımı, temel kavramları ve kaynakları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddialar ve onların analizi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Emeviler döneminde ilk Şii hareketler ve Şiiliğin doğuşu meselesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | İmamiyye Şiası; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | İmamiyye Şiası; temel görüşleri, literatürü, İslam düşüncesindeki yeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İmamiyye Şiasında Usuli-Ahbari Farklılaşması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Zeydiyye; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Zeydiyye; Temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | İsmaililik; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | İsmaililik; Temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Dürzilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Nusayrilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri ve literatürü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Yezidilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri ve literatürü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Şiiliğin diğer mezheplerle ilişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |