TİB768 Tarihsel Süreç İçerisinde Şiiliğin Teşekkülü

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB768
Ad Tarihsel Süreç İçerisinde Şiiliğin Teşekkülü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan Şii düşünce geleneğini tanımak ve İslam düşüncesi içerisindeki yerini kavramak

Dersin İçeriği

Şii düşünce geleneğinin temel kavramları ve kaynakları; Şiiliğin doğuşunda etkili olan sebepler; Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddialar ve analizi; İlk Şii fikirlerin ortaya çıkışı; Emeviler dönemi ilk Şii hareketleri; Şii imamet nazariyasi; Şii gelenekte farklılaşma süreci; Şii fırkaların doğuşu, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, önemli temsilcileri, yayıldıkları bölgeler, literatürü ve alt grupları; Şiilikle ilgili çağdaş çalışmalar

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Yusuf Gökalp, Zeydilik ve Yemen´de Yayılışı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2006: AÜSBE. E. Ruhi Fığlalı, İmamiyye Şiası, İstanbul 1984. Hasan Onat, "Şiiliğin Doğuşu Meselesi", AÜİFD., XXXVI (1997), Ankara. Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri, Ankara 1993. Metin Bozan, İmamiyye´nin İmamet Nazariyesinin Teşekkül Süreci, İstanbul 2009. Mazlum Uyar, İmamiyye Şiasında Düşünce Ekolleri- Ahbarilik, İstanbul 2000.

Notlar

el-Eşari, Ebu´l-Hasan Ali b. İsmail, Makalatu´l-İslamiyyin, thk. Helmut Ritter, Wiesbaden 1963. Kummi-Nevbahti, Şii Fırkalar, çev. H. Onat, S. Hizmetli, S. Kutlu, R. Şimşek, Ankara 2004.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şii düşünce geleneğinin temel kavramlarını açıklar
ÖÇ02 Şii düşünce geleneğinin temel kaynaklarını tanır
ÖÇ03 Şii düşünce geleneğinin zihniyet çözümlemesini yapar
ÖÇ04 Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddiaları çözümler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şiiliğin tanımı, temel kavramları ve kaynakları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Şiiliğin doğuşu ile ilgili Şii iddialar ve onların analizi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Emeviler döneminde ilk Şii hareketler ve Şiiliğin doğuşu meselesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 İmamiyye Şiası; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 İmamiyye Şiası; temel görüşleri, literatürü, İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 İmamiyye Şiasında Usuli-Ahbari Farklılaşması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Zeydiyye; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Zeydiyye; Temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 İsmaililik; doğuşu, teşekkül süreci ve tarihçesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 İsmaililik; Temel görüşleri, literatürü ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Dürzilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri, literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Nusayrilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Yezidilik; doğuşu, tarihçesi, temel görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Şiiliğin diğer mezheplerle ilişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15