Genel Bilgi
Kod | TİB703 |
Ad | Hadislerin Yorumlanış Metodu ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Serkan ÇELİKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hadislerin yorumlanış metodu ve teknikleri hakkında bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriği
Hadislerin Yorumlanmasında, Kur´an ve Sünnet´in öğretilerinin aynı oluşu nedeniyle Kur´an´dan yararlanma; Hadisleri anlamada Sünnet´ten faydalanma; Hadis şerhlerinin yardımıyla önceki İslam alimlerinin görüşlerinden yararlanma; Hadisleri anlama ve yorumlamada diğer bilim dallarının verilerinden yararlanma.
Dersin Ön Koşulu
Hadis ilminin bazı temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi
Notlar
Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hadislerin yorumlanmasında diğer dinî ilimlerden faydalanır |
ÖÇ02 | Hadislerin yorumlanmasında modern ilimlerden faydalanır |
ÖÇ03 | Hadisleri doğru anlamada kültürel çevrenin etkisini kavrar |
ÖÇ04 | Hadisleri doğru anlamada hakikat mecaz ayrımının önemini anlar |
ÖÇ05 | Hadisleri doğru anlamada isnad ve metin dengesini kurar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis ve sünnet kavramları. Çeşitli İslami İlim dallarının sünnet tanımları | Hadis ve sünnet kavramlarına dair temel lügat kitaplarından ve usul eserlerinden gerekli bilgileri derlemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hadislerin yorumlanmasında bağlamın etkisi | Hadis-Bağlam ilişkisiyle ilgili örnekler tespit etmek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadislerin yorumlanmasında edebi sanatların etkisi | Edebi sanatların hadisleri anlamadaki etkisine dair örnekler tespit etmek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hz. Peygamber'in davranışlarının vasıflarının, sünneti anlamadaki etkisi | Hz. Peygamber'in davranışlarının türü-anlam ilişkisine dair örnekler tespit etmek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sünneti anlamada Kuran'ın rolü | Konuyla ilgili kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örf ve adetlerle sünnet ilişkisi | Konuyla ilgili kitap ve makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sünneti anlamada fizik ve metafizik farkı | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
9 | Hadislerin anlaşılmasında araç ve amaç ayrımı | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hadis lafızlarının delalet ettiği anlamın iyi tespit edilmesi | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bir konuda nakledilen bütün hadislerin toplanması | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Birbiriyle çelişkili görülen hadisler arasındaki problemin giderilmesi | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hadislerin söylenme sebepleri (Esbabu vurudi'l-hadis) | Konuyla ilgili örneklerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sahabilerin sünnet anlayışları | Konuyla ilgili eserlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hadislerin anlaşılmasında isnad ve metin dengesi | Konuyla ilgili örnek rivayetler tespit etmek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |