ISB222 Optimizasyon Teknikleri

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB222
Ad Optimizasyon Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı kısıtsız ve kısıtlı çok değişkenli optimizasyon problemleri ve çözüm yöntemlerini kavratmak ve bazı doğrusal olmayan optimizasyon problemlerini çözme becerisi kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği Kısıtlanmamış Tek Değişkenli Optimizasyon, Kısıtlanmamış İki Değişkenli Optimizasyon, Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon, Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon, Jakobiyen Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Eşitsizlik Kısıtlı Optimizasyon, Kuhn-Tucker Koşulları, Doğrusal Olmayan Optimizasyon Yöntemleri konularından oluşmaktadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal, Gazi Üniversitesi, Ankara, 1995. -A First Course in Optimization Theory, Rangarajan K. Sundaram, Cambridge University Press, 1996. -Doğrusal Programlama, İmdat Kara, Bilim Teknik Yayınevi, 1991. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003. -Optimizasyon ve Matlab Uygulamaları, Aysun Tezel Özturan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022.

Notlar

-Optimizasyon, Ayşen Apaydın, A.Ü., Ankara, 2005.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kısıtlanmamış optimizasyon problemlerini ve çözüm yöntemlerini kullanır
ÖÇ02 Kısıtlanmamış çok değişkenli optimizasyon problemlerinin çözüm yöntemlerini kullanır
ÖÇ03 Eşitlik kısıtlı çok boyutlu optimizasyon problemlerini çözer
ÖÇ04 Jakobiyen ve Lagrange yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur
ÖÇ05 Eşitsizlik kısıtlı optimizasyon problemlerini çözer
ÖÇ06 Kuhn-Tucker koşullarını yazar
ÖÇ07 Bazı doğrusal olmayan optimizasyon yöntemlerini ve aralarındaki ilişkileri açıklar
ÖÇ08 Bazı doğrusal olmayan optimizasyon problemlerini çözer


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kısıtlanmamış Tek Değişkenli Optimizasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Kısıtlanmamış İki Değişkenli Optimizasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Jakobiyen Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Lagrange Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyon Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
8 Ara Sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyonda Duyarlılık Analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Eleme Yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Tam Arama, İki Simetrik Nokta Araması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Fibonacci Araması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Altın Oran Araması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Gradyan İniş Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Problem Çözme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 05:10