Genel Bilgi
Kod | ISB222 |
Ad | Optimizasyon Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kısıtsız ve kısıtlı çok değişkenli optimizasyon problemleri ve çözüm yöntemlerini kavratmak ve bazı doğrusal olmayan optimizasyon problemlerini çözme becerisi kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Kısıtlanmamış Tek Değişkenli Optimizasyon, Kısıtlanmamış İki Değişkenli Optimizasyon, Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon, Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon, Jakobiyen Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Eşitsizlik Kısıtlı Optimizasyon, Kuhn-Tucker Koşulları, Doğrusal Olmayan Optimizasyon Yöntemleri konularından oluşmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal, Gazi Üniversitesi, Ankara, 1995. -A First Course in Optimization Theory, Rangarajan K. Sundaram, Cambridge University Press, 1996. -Doğrusal Programlama, İmdat Kara, Bilim Teknik Yayınevi, 1991. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003. -Optimizasyon ve Matlab Uygulamaları, Aysun Tezel Özturan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022.
Notlar
-Optimizasyon, Ayşen Apaydın, A.Ü., Ankara, 2005.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kısıtlanmamış optimizasyon problemlerini ve çözüm yöntemlerini kullanır |
ÖÇ02 | Kısıtlanmamış çok değişkenli optimizasyon problemlerinin çözüm yöntemlerini kullanır |
ÖÇ03 | Eşitlik kısıtlı çok boyutlu optimizasyon problemlerini çözer |
ÖÇ04 | Jakobiyen ve Lagrange yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
ÖÇ05 | Eşitsizlik kısıtlı optimizasyon problemlerini çözer |
ÖÇ06 | Kuhn-Tucker koşullarını yazar |
ÖÇ07 | Bazı doğrusal olmayan optimizasyon yöntemlerini ve aralarındaki ilişkileri açıklar |
ÖÇ08 | Bazı doğrusal olmayan optimizasyon problemlerini çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kısıtlanmamış Tek Değişkenli Optimizasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Kısıtlanmamış İki Değişkenli Optimizasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Jakobiyen Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Lagrange Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyon Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyonda Duyarlılık Analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Eleme Yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tam Arama, İki Simetrik Nokta Araması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Fibonacci Araması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Altın Oran Araması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Gradyan İniş Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Problem Çözme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |