Genel Bilgi
Kod | ISB461 |
Ad | Simulasyon ve Modelleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere istatistikte karşılaşılan ve analitik çözümü zor olan bazı problemleri modelleme bilgisini kazandırmaktır. Ayrıca bu model üzerinde sanal bir deney kurarak problemin ampirik çözümünün simülasyonla nasıl elde edileceği bilgisinin kazandırılması da amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Simülasyonun tanımı ve amacı, simülasyon teknikleri, matematiksel modelleme, MATLAB ile programlama, ilgilenilen parametrenin Monte Carlo tahmini.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İstatistiksel Simülasyon Ders Notları, Hüseyin Güler, Adana, 2015.
Notlar
Benzetim, Beşinci Basımdan Çeviri, Sheldon Ross, Çevirenler: Mustafa Yavuz Ata, M. Akif Bakır, Osman Ufuk Ekiz, Nobel Kitabevi, 2015. Matematiksel Modelleme ve Simülasyon, Fikri Öztürk, Levent Özbek, Gazi Kitabevi, 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler klasik örnekleme yöntemleri ile simülasyon arasındaki farkı ayırt edebilirler. |
ÖÇ02 | Öğrenciler rassal sayı üreteçlerini kullanarak (0,1) aralığında sürekli düzgün dağılımdan rassal sayılar üretebilirler. |
ÖÇ03 | Öğrenciler ters dönüşüm yöntemini kullanarak herhangi bir dağılımdan nasıl rassal sayı üretebileceklerini belirleyebilirler. |
ÖÇ04 | Öğrenciler gerçek hayattaki bir olayı rasgele değişkenleri kullanarak modelleyebilirler. |
ÖÇ05 | Öğrenciler model parametrelerinin simülasyonla nasıl tahmin edilebileceğini tanımlayabilirler. |
ÖÇ06 | Öğrenciler MATLAB programını kullanarak büyük çaplı bir problemin parametrelerini simülasyonla tahmin edebilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar, Olasılık ve Rasgele Değişkenlerle İlgili Hatırlatma | Ders notları 1. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rassal Sayı Üreteçleri | Ders notları 2. bölüm, Kaynak kitap s.123-140 ve s.147-154 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bazı Dağılımlarda Simülasyon - 1 | Ders notları 3.1.-3.3, Kaynak kitap 3.1, 3.5 ve 3.6 bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bazı Dağılımlarda Simülasyon - 2 | Ders notları 3.1.-3.3, Kaynak kitap 3.1, 3.5 ve 3.6 bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Algoritmalar ve MATLAB | Ders notları 4. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | MATLAB Kullanarak Rassal Sayı Üretme ve Bazı Dağılımlarda Simülasyon Yapma | Ders notları 4. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Monte Carlo Deney ve Simülasyon Yöntemi, Simülasyon ile Parametre Tahmini | Ders notları 5.1-5.3, Kaynak kitap s.246-250 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Simülasyon ile Parametre Tahmini - 1 | Ders notları 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Simülasyon ile Parametre Tahmini - 2 | Ders notları 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Simülasyon Uygulamaları 1: Parametre Tahmini, Olasılık Tahmini | Kaynak kitap s.250-261 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Simülasyon Uygulamaları 2: Olasılık Tahmini, Hipotez Testi | Kaynak kitap s.250-261 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Simülasyon Uygulamaları 3: Hipotez Testi, Regresyonda Simülasyon | Ders notları 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Simülasyon Uygulamaları 4: Regresyonda Simülasyon, Monte Carlo İntegral | Ders notları 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Simülasyon Uygulamaları 5: Monte Carlo İntegral | Ders notları 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı öncesi konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |