Genel Bilgi
Kod | SRS223 |
Ad | Genel Müzik Kültürü 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat fakülteleri öğrencilerinde müzik kültürü oluşturmak, İnsan yaşamında müziğin yeri ve önemi, müziğin insan toplum arasındaki kurduğu bağın ve kültürle ilişkisinin kavratılması, Uluslar arası dünya müziğinin dönemlerinin ve bu dönemlerde meydana gelen gelişmelerin anlatılması, önde gelen bestecilerinin ve eserlerinin tanıtılması ve bu sayede ezgi dağarcığı oluşturulması, ülkemizdeki yerli ve yabancı müzik türlerinin tanıtılması önemli bestecilerinin yorumcularının tanıtılması ve bu sayede ezgi dağarcığı oluşturulması, Dünyanın farklı coğrafyalarındaki etnik müzik türlerinin önemli bestecilerinin yorumcularının ve eserlerinin tanıtılması yoluyla bireysel müzik kültürünün geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Müziğin tanımı, İnsan ve toplum ile ilişkisi, Uluslar arası dünya müziğinin dönemleri bestecileri, Ülkemizdeki yerli ve yabancı müzik türleri ve bu türlerin önemli temsilcilerinin eserlerinin tanıtılması, Farklı coğrafyalardaki etnik müzik türlerinin ve bu türlerin önemli temsilcilerinin ve eserlerinin tanıtılması
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön Koşulu yoktur
Kaynaklar
Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği Nazariyatı, Atınç Emnalar, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir 1998. Müzik Tarihi, Ahmet Say, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 1997. Türk Musikisi Tarihi Derleme 1. Cilt, TRT Müzik Dairesi Başkanlığı, Basılı Yayınlar Müdürlüğü, Ankara, 1986. Türkiyenin Müziği Kurt, Ursula Reinhard, Cilt 2, Halk Müziği, Sun Yayınevi Yayınları, Ankara 2007. Arabesk, Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Nazife Güngör, Bilgi Yayınevi, Ankara 1992. Popüler Müziği Anlamak, Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Ayhan Erol, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2009.
Notlar
Konu ile ilgili araştırma makaleleri. İnternet veri tabanlı kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersin içeriğini kavrar. |
ÖÇ02 | Müziğin tarihsel süreç içerisindeki gelişimi ile toplum ve insan yaşamındaki yerini, önemini kavrar. |
ÖÇ03 | İnsanın müzik yoluyla oluşturduğu toplumsal ve sosyal etkileşimi ve bu etkileşiminin sonucunda oluşturduğu kültürel bağı kavrar. |
ÖÇ04 | Uluslar arası Dünya Müziği dönemlerinden Gotik Dönem, Barok ve Klasik Dönemlerdeki gelişmeler, besteciler ve eserlerini tanıyarak bu dönemler arasındaki farklılıkları kavrar. |
ÖÇ05 | Romantik ve Çağdaş Dönemlerdeki gelişmeler, besteciler ve eserlerini tanıyarak bu dönemler arasındaki farklılıkları kavrar. |
ÖÇ06 | İslamiyet öncesi ve sonrası dönemlerde Türk müziğinde yaşanan gelişmeleri kavrar. |
ÖÇ07 | Geleneksel Türk halk müziğinin tarihçesi ve örneklerini tanıyarak bölgesel ve yöresel farklılıkları kavrar. |
ÖÇ08 | Geleneksel Türk Sanat müziğinin tarihçesi, dönemlerini, beste formlarını ve önemli bestecilerini tanıyarak aralarındaki farklılıkları kavrar |
ÖÇ09 | Mehter ve Bando müziklerinin tarihçesinin ve örneklerini tanıyarak aralarındaki farkları kavrar. |
ÖÇ10 | Cami müziği ve Tasavvuf müziği türlerini tanıyarak aralarındaki farklılıkları kavrar. |
ÖÇ11 | Türk pop müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerini kavrar. |
ÖÇ12 | Türk Rock müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerini kavrar. |
ÖÇ13 | Türk Arabesk müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerini kavrar. |
ÖÇ14 | Türk protest müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Ders içeriğinin tanıtılması. | Dersin işleyişinin anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Müziğin Tanımı, Tarihçesi, Toplum ve İnsan Yaşamındaki Önemi. | Müziğin tanımı ile ilgili sınıflandırmaların ve tarihçesinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan, Kültür ve Müzik İlişkisi | İnsan yaşamında kültür ve müziğin yerinin kavratılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Uluslararası Dünya Müziğinde Dönemler Gotik Dönem, Kanon Örnekleri. Barok ve Klasik Dönemlerdeki Gelişmeler, Besteciler ve Eserleri | Gotik dönem ile ilgili bilgilerin açıklanması. Kanon örneklerinin tanıtılması Barok ve klasik dönemlerinde ortaya çıkan müzik formlarının, bestecilerin ve eserlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Romantik ve Çağdaş Dönemlerdeki Gelişmeler, Besteciler ve Eserleri | Romantik ve Klasik dönemlerde ortaya çıkan müzik formlarının, akımların ve bestecilerin tanıtılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Türk Müziği Tarihi İslamiyet Öncesi ve sonrası Dönemlerde Türk Müziği | İslamiyet öncesi ve sonrası dönemlerde Türk müziğinde yaşanan gelişmelerin anlatılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | Türk Müziğinin Türleri Geleneksel Türk Halk Müziği | Geleneksel Türk halk müziğinin tarihçesi ve örneklerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Geleneksel Türk Sanat Müziği | Geleneksel Türk sanat müziğinin tarihçesi ve örneklerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Askeri Müzik (Mehter Müziği, Bando Müziği) | Mehter ve Bando müziklerinin tarihçesinin ve örneklerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Dini Müzik (Cami Müziği, Tekke/Tasavvuf Müziği) | Cami müziği ve Tasavvuf müziğinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
12 | Türk Pop Müziği ve Örnekleri | Türk pop müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türk Rock Müziği ve Örnekleri | Türk Rock müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Arabesk Müzik ve Örnekleri | Türk Arabesk müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Protest Müzik ve Örnekleri | Türk protest müziğinin tarihçesi, sanatçıları ve önemli eserlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |