SRT249 Seramik Teknolojisi ve Uygulamaları 1

5 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SRT249
Ad Seramik Teknolojisi ve Uygulamaları 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, seramik ürünlerin üretilmesinde kullanılan hammaddelerin özellikleri ve seramik teknolojisi ve uygulamaları hakkında temel bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Seramiğin tanımı. Seramik hammaddelerin oluşumu. Özlü ve özsüz seramik hammaddelerinin işlevleri. Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri. Seramik ürünlerin şekillendirme yöntemleri. Seramiğin pişirilmesi. Seramik ürünlerin fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Seramik Teknolojisi, Ateş Arcasoy, Hasan Başkırkan, Literatür Yayıncılık, 2019

Notlar

The Ceramic Spectrum, Robin Hopper, 2008 ISBN-10 1574983024 ISBN-13 978-1574983029 Second Edition. Out of the Earth, into the Fire A Course in Ceramic Materials for the Studio Potter, Mimi Obstler, 2001. ISBN-10 1574980785 ISBN13 978 1574980783 2nd Edition. Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN 978-605-4146-02-4. Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, İnternet Veri Tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Seramik hammaddelerinin özelliklerini tanımlar.
ÖÇ02 Hammadde hazırlama tekniklerinin seramik üretim süreçlerine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 Hammadde öğütme parametrelerini açıklar.
ÖÇ04 Reolojinin kil-su süspansiyonlarındaki önemini açıklar.
ÖÇ05 Özlü ve özsüz hammaddelerin fırınlama sıcaklığına bağlı olan ilişkilerini açıklar.
ÖÇ06 Seramik endüstrisinde kullanılabilecek hammaddeleri kullanarak çamur reçeteleri tasarlar.
ÖÇ07 Farklı seramik hammaddelerini kullanarak ürün tasarlar.
ÖÇ08 Seramik ürünleri fırınlama tekniklerini dikkate alarak oluşturduğu ürünü fırınlar.
ÖÇ09 Fırınladığı seramik ürünü teknik ve teknolojik olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanı verimli ve planlı kullanır 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği hakkında bilgilendirme. Seramiğin tanımı ve tarihçesi, Seramik malzemenin önemi. Seramiğin kullanım alanları. Seramik ürünlerin sınıflandırılması. Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Volkanizma, iç püskürük ve dış püskürük kayaçlar. Seramik hammaddelerin oluşumu, primer ve sekonder oluşumlar. Doğadan hammadde örnekleri Laboratuvar Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
3 Özlü seramik hammaddeleri: Kil ve kaolenler. Kil ve kaolen arasındaki farklar. Özlü seramik hammaddelerinin seramik çamurlarındaki işlevleri. Laboratuvar Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
4 Özsüz seramik hammaddeleri: Kuvars, Feldispat, Mermer, Tebeşir, Wollastonit, Dolomit, Manyezit, Talk, Korund, Yapay Özsüz Seramik Hammaddeleri ve Özsüz seramik hammaddlerinin seramik çamurlarındaki işlevleri. Laboratuvar. Ödev Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
5 Seramik hammaddelerin pişme sırasındaki davranışları. Gözeneklilik, Pekişme, Sinterlenme, Vitrifikasyon kavramları. Kağıt üzerinde gözeneklilik düzeyi yüksek/düşük bünye reçeteleri hazırlamak. Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
6 Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Yapı ve renk görünümleri, pişme sonrası renk ve bünye durumları. Tane iriliği tayini. Sertlik. Laboratuvar: Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
7 Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Döküme elverişlilik, seramik çamurlarının akma davranışları, tiksotropi, optimal elektrolit miktarı tayini. Laboratuvar Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Kimyasal ve mineralojik analiz yöntemleri. Laboratuvar Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar
10 Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Doğal çamur Hazırlama yöntemleri. Endüstriyel çamur hazırlama yöntemleri. Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
11 Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Plastik şekillendirme (Serbest Şekillendirme. Yarı otomatik tornalar. Otomatik tornalar). Yarı plastik şekillendirme. Kuru şekillendirme. Yaş şekillendirme. Laboratuvar. Ödev Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
12 Seramik Ürünlerin Kurutulması: Kurutmanın önemi, Kurutma hızı, Kurutma çeşitleri, Kurutma hataları. Laboratuvar Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
13 Seramiğin Pişirilmesi: Isı. Sıcaklık. Yanma kavramları. Pişirim ilkeleri. Fırın atmosferi. Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
14 Seramiğin Pişirilmesi: Ürün-Sıcaklık ilişkisi. Pişirme süreci. Laboratuvar Çalışması Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
15 Pişirme çeşitleri: (Bisküvi pişirimi. Sırlı pişirim. Dekor pişirimi. Tek pişirim. Çift pişirim. Çukurda pişirim. Raku pişirimi. Kalsinasyon). Fırınlar. Yükseltgen ve indirgen atmosferde pişirim. Laboratuvar Çalışması Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 118
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,72
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2024 10:32