Genel Bilgi
Kod | SRT250 |
Ad | Seramik Teknolojisi ve Uygulamaları 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Servis performansı açısından büyük önem taşıyan camsı tabakanın (sırın) oluşum sürecinin ve istenilen özelliklerinin teorik ve uygulamalı olarak öğretilmesi
Dersin İçeriği
Sırın tanımı, kullanım amacı ve sırların sınıflandırılması. Sırlarda kullanılan hammaddeler ve sağladıkları oksitler. Oksitlerin sır camı içerisindeki görevleri. Renk veren oksitler. Sır camı içerisinde renk elde etme yöntemleri. Sırların öğütülmesi. Sır formülasyonları. Sırların hazırlanması, uygulanması. Sırlama yöntemleri. Ötektikler, ikili ve üçlü sır sistemleri.Sırlarda aranan özellikler: Erime, viskozite, yüzey gerilimi ve genleşme, genleşme uyumunun önemi ve alınacak tedbirler. Pratik termal genleşme ve yüzey gerilim hesabı. Sır-bünye arasında reaksiyon (aratabaka). Sır hataları ve alınacak tedbirler.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Seramik Teknolojisi, Ateş Arcasoy, Hasan Başkırkan, Literatür Yayıncılık, 2019
Notlar
The Ceramic Spectrum, Robin Hopper, 2008 ISBN-10: 1574983024 ISBN-13: 978-1574983029 Second Edition. Out of the Earth, into the Fire A Course in Ceramic Materials for the Studio Potter, Mimi Obstler, 2001. ISBN-10 1574980785 ISBN13 978 1574980783 2nd Edition. Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN 978-605-4146-02-4. Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, İnternet Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sırı bir malzeme olarak tanımlar. |
ÖÇ02 | Sırın kullanım amacını ifade eder. |
ÖÇ03 | Seramik sırlarını oluşturabilecek hammaddeleri ve oksitleri tanır. |
ÖÇ04 | Oksitlerin sır içerisindeki işlevlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Sır-Bünye arasındaki farkı değerlendirir. |
ÖÇ06 | Farklı sıcaklıklarda gelişebilecek sır reçeteleri tasarlar. |
ÖÇ07 | Sır içerisinde renklendirici oksitin etkilerini gözlemleyerek değerlendirir. |
ÖÇ08 | Sırların pişirim sırasındaki davranışlarını kullanılan hammaddelerle ilişkilendirerek değerlendirir. |
ÖÇ09 | Endüstriyel ve sanatsal özellikte sırlar üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders İçeriği hakkında bilgilendirme. Sır Bilimine Giriş: Tanım, Kullanım Alanları ve Tarihçe. Sırın kullanım amacı ve sırların sınıflandırılması, Seramik sırlarında kullanılan hammaddeler ve sağladıkları oksitler | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Teknik Gezi | Arazi şartlarına uygun kıyafet seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Seramik sırlarında kullanılan oksitlerin sır camı içerisindeki görevleri ve sınıflandırılmaları:Eritici oksitler-Cam yapıcı oksitler- Modifiye edici oksitler | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Suda çözünen ve çözünmeyen hammadde ve oksitler . Seramik Sırlarının Renklendirilmesi. Sır Camı İçerisinde Renk Elde Etme Yöntemleri. Renk veren oksitler. Laboratuvar. | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
5 | Sır katkı malzemeleri: Flokülant ve Deflokülantlar. Sırların Öğütülmesi: öğütmenin önemi, öğütmeyi etkileyen parametreler | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Sır formülasyonları ve örnek çözümler, ÖDEV | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar, Ödev:Seger Formülünden Sır Reçetesi Hesaplayınız (5 Adet) Sır Reçetesinden Seger Formülü Hesaplayınız (5 Adet). Kimyasal analizden reçete Hazırlayınız (5Adet). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Sırların hazırlanması. Sırların Uygulanması-Sırlama Yöntemleri. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Ötektikler ve ikili, üçlü sır sistemleri. Kağıt üzerinde farklı özelliklerde ve sıcaklıklarda seger formülü hazırlama ve uygulama. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
10 | Sırların pişirim sırasındaki davranışları. Sırlarda aranan özellikler: Erime ve kristallenme özelliği | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | Sırlarda Aranan Özellikler: Sır-Bünye arasında reaksiyon. Aratabaka oluşumu ve önemi. Viskozite özelliği. Farklı sıcaklıklarda viskozitesi yüksek ve viskozitesi düşük sırlar hazırlamak. Laboratuvar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar, Ödev: Bir sırın ara tabakası nasıl geliştirilebilir Gözeneklilik, sıcaklık ve hammaddelerin aratabaka oluşumuna etkilerini yorumlayınız | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Sırlarda Aranan Özellikler: Yüzey Gerilimi ve Genleşme. Genleşme uyumunun önemi ve alınacak tedbirler. Seramik sırlarında pratik genleşme katsayısı ve yüzey gerilimi hesabı. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Sırlarda oluşabilecek hatalar ve giderilme yöntemleri. Firit Hazırlama: Firit hammaddeleri, hesaplamaları ve firitleştirme. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Endüstriyel Sırlar: Mat Sırlar, Opak Sırlar, Transparan Sırlar ve Pişirim Yöntemleri. Artistik Sırlar: Krakle, Kristal, Aventurin, RakuToplanmalı Sırlar. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Artistik Sırlar: Lüster, Seladon, Krom Kırmızısı, Raku, Tuz Sırları ve Pişirim Yöntemleri. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |