Genel Bilgi
Kod | SRT305 |
Ad | Seramik Astar Boya ve Sırları Tasarımı 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Seramikçiler için kimya, seramiğin kimyasal yapısı, özellikleri, kristal yapısı, kristal yapının renk üzerine etkileri,seramik renk, renklendirici özellikleri, seramik sırlarda renklendirici kullanımı, boya kavramları, renk ölçüm yöntemleri ve kimyasal hazırlanmaları kazandırılmaktadır.
Dersin İçeriği
Seramik astarlarında kullanılan bütün kimyasal maddelerin özellikleri, yapıları, kullanımını kavrayabilme, kimyasal madde ve seramik bünye ilişkisini anlayabilme, fırınlama süreçlerinde kimyasal bileşiklerin davranışları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Seramik Teknolojisi Yazar: Ateş Arcasoy Yayınevi : Literatür Yayıncılık
Notlar
Handbook of Advanced Ceramics: Materials, Applications, Processing and Properties
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hazırlanan astar reçetelerinde kullanılacak oran ve hammaddeleri belirler |
ÖÇ02 | Astar bünyesinde kullanılan özlü ve özsüz hammaddelerin ve renk veren oksitlerin özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Hammaddelerin astar bünyesinde vereceği etkileri tanımlar. |
ÖÇ04 | Hammaddelerin boya bünyesinde vereceği etkileri tanımlar. |
ÖÇ05 | Farklı kompozisyonlarda astar ve boya reçeteleri geliştirebilecek formülleri hazırlar |
ÖÇ06 | Bu formülleri tartışır ve geliştirmeye çalışır. |
ÖÇ07 | Geliştirdiği astar çeşitlerini hangi çamur ile uygun olacağını araştırır |
ÖÇ08 | Farklı astar kompozisyonlarında deney yapar. |
ÖÇ09 | Araştırmasını yaptığı astar ve boyaları seramik yüzeylere uygulayabilir. |
ÖÇ10 | Astar ve boyanın uygulanacağı deney plakaları hazırlar. |
ÖÇ11 | Uygun astarlar hazırlar ve bunun için sanatsal çalışmalar yapar. Yaptığı bu çalışmalara astar ve boyaları için uygun yüzeyler oluşturur. |
ÖÇ12 | Çalışmada kullanacağı astar ve boyalardan çeşitli örnekler yapar ve deneme olarak fırınlama aşamasına getirir. |
ÖÇ13 | Fırından çıkan uygun astar ve boyaları sanatsal işlerine uygulama yapar |
ÖÇ14 | Yaptığı çalışmaları en son halini verecek şekilde astarlar, boyar ve sırlar |
ÖÇ15 | Yaptığı araştırmayı rapor eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Astar nedir. Nasıl Hazırlanır. Astar hammaddeleri nelerdir. | Astarlı seramik ürünlere bakarak, astar konusunda araştırma yaparak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
2 | Astar hammaddeleri hazırlamak için özlü ve özsüz hammaddeler nelerdir | Özlü ve Özsüz hammadelerin neler olduğunu ve hangi bölglerden geldiğini araştırır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Astarlarda kullanılan diğer hammaddeler nelerdir. Özellikleri Nelerdir. Niçin kullanılır. | Diğer hammaddelerin neler olduğunu araştırır, özelliklerini öğrenerek gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Astarların bileşimi nasıl hazırlanır. | Astar bileşimi örnekleri araştırarak gelir. Astarlı örneklerin üzerinde çalışır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Astarların sınıflandırılması ve özellikleri. Astarların uygulanacağı deney plakalarının hazırlanması. | Astarlarıın sınıflandırılması ve çamurların özelliklerini araştırır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
6 | Seçilen astar tipleri ile ilgili reçetelerin hazırlanması | Çeşitli Astar reçeteleri hazırlayarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
7 | Astar reçetelerine uygun hammaddeler tartılır, karıştırılır ve uygulama aşamasına gelir | Astar reçeteleri için hammaddleri çalışarak gelir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Astar hammaddeleri özellikleri, reçete hazırlanması, örnek astarlar, 7 haftalık konulara çalışarak sınava hazırlıklı gelir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Seramik astarlarına uygulanan testler. | Seramik astarlarda kalite kontrol araştırır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Astar hataları ve bunların düzeltilmesi | Astarlarda görülen hata örneklerini araştırır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Hazırlanan astarların farklı pişirim atmosferlerinde pişirimi. | Farklı fırın atmosferlerini araştırır, fırın çeşitlerini öğrenerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | Astarların uygulanacağı seramik yüzeylerin hazırlanması. | Astarlar için yüzey araştırması yapar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Olumlu astar reçetelerin çoğaltılarak üç boyutlu seramik yüzeylerde uygulanması. | Olumlu reçeteleri tartışır ve hata yoksa uygulama için hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Astar uygulamasına devam edilir. | Uygulama örneklerini karşılaştırır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Astar uygulamaları seçilen fırın atmosferinde pişirilir | Astara uygun fırın atmosferini araştırır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hem teorik konulara, hem de uygulama çalışmalarına hazırlıklı gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınavlara hazırlıklı gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |