SRT301 Seramik Dekorasyon Teknikleri 1

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SRT301
Ad Seramik Dekorasyon Teknikleri 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, benzersiz ve rafine seramik dekorasyonları yaratma olanağı sağlayan özel becerilerin gelişimini beslemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerden beklenti, teknik yönleri sadece hâkim olmakla kalmayıp, çalışmalarına bireysellik ve inovasyon katmalarıdır. Dersin sonunda, öğrencilerin, öğrenilen teknikler ve kişisel sanatsal ifadenin bir sentezini yansıtan tasarımları ortaya koymada yetkin olmaları ve portföylerinin çeşitliliğine ve derinliğine katkıda bulunmaları beklenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, sıraltı boyama ve mühür yapma tekniklerine odaklanarak seramik dekorasyon sanatını detaylı bir şekilde inceler. Çeşitli sofistike sıraltı boyama tekniklerinin derinlemesine bir incelemesi ile başlar ve öğrencilere seramiklerde benzersiz, tasarımlar oluşturma fırsatı sunar. Dersin sonraki kısmı, hem geleneksel hem de çağdaş yöntemleri iç içe geçirerek öğrencilere seramik yaratımlarına özgün bir iz bırakma olanağı tanıyan mühür yapımı sanat ve zanaatine ayrılmıştır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

SEVİM, Sıdıka Sibel (2007) “Seramik Dekor ve Uygulama Teknikleri” Yorum Sanat Yayınları, İstanbul

Notlar

Prof. Dr. ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayını No: 457, G.S.F. Yayın No:2, İstanbul, 1983


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Estetik ve teknik ögeleri tasarıma uygulama becerisi kazanır
ÖÇ02 İletişim becerileri gelişir ve ekip çalışmasına uyum kazanır
ÖÇ03 Baskı tekniklerini öğrenir
ÖÇ04 Serigrafi teknikleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ05 Temel seramik teknik dekor yöntemlerini ayırt eder ve uygular
ÖÇ06 Okulda üretimi yapılabilecek endüstriyel ürünler tasarlar ve dekor uygular
ÖÇ07 Çıkartma dekor uygulamayı öğrenir
ÖÇ08 Geleneksel dekor tekniklerini günümüz teknolojisi ile birlikte uygular
ÖÇ09 Döküm çamur üzerine sgrafitto (kazıma), ajur (oyma, çıkarma), mühür ve aplikasyon dekor tekniklerinin öğrenir
ÖÇ10 Karışık dekor tekniğini öğrenir
ÖÇ11 Ham bünye üzerine astarla dekor yapmayı öğrenir
ÖÇ12 Tasarladığı dekora uygun form veya forma uygun dekor tasarlamayı öğrenir
ÖÇ13 Dekor tasarım yaparken çamur bünyene kullandığı bir dekor tekniğini, sır altı veya sır üstünde uygulayacağı dekorla kurgulamayı öğrenir
ÖÇ14 Aynı dekoru, tabak, kupa, vazo, kase veya soyut forma uygulamayı öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanı verimli ve planlı kullanır
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Güz yarıyılında okutulacak dersler ve haftalık ders planı hakkında bilgi verilmesi Konuyla ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
2 Seramik Dekorasyonuna Giriş. Çeşitli seramik dekorasyon tekniklerini keşfetme Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
3 Sıraltı Dekor Tekniğinin Temelleri. Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model kalıp hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
4 Sıraltı Dekor İçin Tasarım Kavramları. Kavram geliştirme ve eskiz çalışması Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde kalıp hazırlama. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
5 Sıraltı Teknik Uygulama. Tasarlanmış konseptlerin fırça ile uygulanması. Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünyede uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
6 Sıraltı Dekor Tekniğinin Tamamlanması. Tasarımları sonlandırma ve detay eklemek Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. Dekor tekniklerinin atölyede uygulanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
7 Gözden Geçirme ve Eleştiri. Boyama teknikleri ve sonuçları gözden geçirme. Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Sıraltı Dekorlanmış çalışmaların değerlendirilmesi. Ara Sınav için bir sunum hazırlanması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Mühür Yapımına Giriş. Seramik mühürlerin tarihi. Mühür dekorasyonu hakkında araştırma yapılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
10 Mühür Tasarımı. Mühür Tasarımı Oluşturma. Mühür Tasarımı Planlanması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
11 Mühür Kazıma. Oyma teknikleri. Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
12 Mühürleri Test Etme. Test etme ve rafine etme. Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
13 Final Projesi Geliştirme. Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
14 Mühürlerin seramik yüzeylere uygulanması. Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
15 Final Projesini Tamamlama Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje Sunumu Hazırlığı Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 02:40