Genel Bilgi
Kod | SRT301 |
Ad | Seramik Dekorasyon Teknikleri 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, benzersiz ve rafine seramik dekorasyonları yaratma olanağı sağlayan özel becerilerin gelişimini beslemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerden beklenti, teknik yönleri sadece hâkim olmakla kalmayıp, çalışmalarına bireysellik ve inovasyon katmalarıdır. Dersin sonunda, öğrencilerin, öğrenilen teknikler ve kişisel sanatsal ifadenin bir sentezini yansıtan tasarımları ortaya koymada yetkin olmaları ve portföylerinin çeşitliliğine ve derinliğine katkıda bulunmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, sıraltı boyama ve mühür yapma tekniklerine odaklanarak seramik dekorasyon sanatını detaylı bir şekilde inceler. Çeşitli sofistike sıraltı boyama tekniklerinin derinlemesine bir incelemesi ile başlar ve öğrencilere seramiklerde benzersiz, tasarımlar oluşturma fırsatı sunar. Dersin sonraki kısmı, hem geleneksel hem de çağdaş yöntemleri iç içe geçirerek öğrencilere seramik yaratımlarına özgün bir iz bırakma olanağı tanıyan mühür yapımı sanat ve zanaatine ayrılmıştır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SEVİM, Sıdıka Sibel (2007) “Seramik Dekor ve Uygulama Teknikleri” Yorum Sanat Yayınları, İstanbul
Notlar
Prof. Dr. ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayını No: 457, G.S.F. Yayın No:2, İstanbul, 1983
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Estetik ve teknik ögeleri tasarıma uygulama becerisi kazanır |
ÖÇ02 | İletişim becerileri gelişir ve ekip çalışmasına uyum kazanır |
ÖÇ03 | Baskı tekniklerini öğrenir |
ÖÇ04 | Serigrafi teknikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Temel seramik teknik dekor yöntemlerini ayırt eder ve uygular |
ÖÇ06 | Okulda üretimi yapılabilecek endüstriyel ürünler tasarlar ve dekor uygular |
ÖÇ07 | Çıkartma dekor uygulamayı öğrenir |
ÖÇ08 | Geleneksel dekor tekniklerini günümüz teknolojisi ile birlikte uygular |
ÖÇ09 | Döküm çamur üzerine sgrafitto (kazıma), ajur (oyma, çıkarma), mühür ve aplikasyon dekor tekniklerinin öğrenir |
ÖÇ10 | Karışık dekor tekniğini öğrenir |
ÖÇ11 | Ham bünye üzerine astarla dekor yapmayı öğrenir |
ÖÇ12 | Tasarladığı dekora uygun form veya forma uygun dekor tasarlamayı öğrenir |
ÖÇ13 | Dekor tasarım yaparken çamur bünyene kullandığı bir dekor tekniğini, sır altı veya sır üstünde uygulayacağı dekorla kurgulamayı öğrenir |
ÖÇ14 | Aynı dekoru, tabak, kupa, vazo, kase veya soyut forma uygulamayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güz yarıyılında okutulacak dersler ve haftalık ders planı hakkında bilgi verilmesi | Konuyla ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Seramik Dekorasyonuna Giriş. Çeşitli seramik dekorasyon tekniklerini keşfetme | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Sıraltı Dekor Tekniğinin Temelleri. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model kalıp hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Sıraltı Dekor İçin Tasarım Kavramları. Kavram geliştirme ve eskiz çalışması | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde kalıp hazırlama. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Sıraltı Teknik Uygulama. Tasarlanmış konseptlerin fırça ile uygulanması. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünyede uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Sıraltı Dekor Tekniğinin Tamamlanması. Tasarımları sonlandırma ve detay eklemek | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. Dekor tekniklerinin atölyede uygulanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Gözden Geçirme ve Eleştiri. Boyama teknikleri ve sonuçları gözden geçirme. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav Sıraltı Dekorlanmış çalışmaların değerlendirilmesi. | Ara Sınav için bir sunum hazırlanması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Mühür Yapımına Giriş. Seramik mühürlerin tarihi. | Mühür dekorasyonu hakkında araştırma yapılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Mühür Tasarımı. Mühür Tasarımı Oluşturma. | Mühür Tasarımı Planlanması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Mühür Kazıma. Oyma teknikleri. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Mühürleri Test Etme. Test etme ve rafine etme. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Final Projesi Geliştirme. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Mühürlerin seramik yüzeylere uygulanması. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Final Projesini Tamamlama | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları Proje Sunumu Hazırlığı | Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |