Genel Bilgi
Kod | SRS315 |
Ad | Temel Müzik Kavramları 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat fakültelerinde öğrencilerde müzik teorisi ile ilgili temel bilgilerin kavratılması, Bireye müziksel okuma ve yazmaya yönelik kurallarının öğretilmesi yoluyla gördüğü bir notayı okuyabilme, yazabilme, işittiği bir melodiyi nota yazısına dökebilme becerilerinin geliştirilmesi, Müzikte hız ve gürlük kavramlarını seslendirdiği bir melodi üzerinde uygulayabilme, temel müzik teorisi kapsamında dizi dereceleri, majör minör tonlar , donanım ton ilişkileri, aralık bilgisi vb. konular üzerinde düzeyine uygun örnekler ve çalışmalar vasıtasıyla müzikal gelişimine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Nota okuma yazma kurallarının ve içeriğinin tanıtılması. Müzikte hız ve gürlük terimlerinin tanıtılması. Müzikte dizi, ton, donanım, aralık kavramlarının tanıtılması. Ses ve ses eğitimi çalışmaları. Örnek egzersiz, eser çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Uygulamalı Müzik Teorisi 1, Nail Yavuzoğlu, İnkılap Kitapevi, İstanbul 2011. Türk ve Batı Müziğinde Temel Bilgiler, Gökay Yıldız, Özkan Matbaacılık, Ankara 1990.
Notlar
Konu ile alakalı düzeyine uygun notalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Porte, anahtar çeşitleri ve sol anahtarı üzerindeki notaların yerlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Nota süre değerlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Sessiz Süreler (Sus-Es) ve nota süreleri ile birlikte kullanımlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Yardımcı işaretler (Nokta, İki Nokta Üçleme, Bağ) Ölçü Çizgisi Tekrar İşareti, Dolap, Bitirme Çizgisi, Senyö, Da Capo Fin, Coda, Oktav Çizgisi, Puandorg, Senkop işaretlerinin kullanımlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Müzikte ölçü kavramı ve çeşitlerini tanır. |
ÖÇ06 | İki, Üç ve Dört vuruşlu ölçüleri kavrar. |
ÖÇ07 | Donanım, Değiştirme İşaretleri, Tam ve Yarım Sesleri kavrar. |
ÖÇ08 | Nota yazımı ile ilgili kurallarını alıştırma çalışmaları yardımıyla kavrar. |
ÖÇ09 | Hız Terimlerini ve kullanım biçimlerini kavrar. |
ÖÇ10 | Gürlük terimlerini ve kullanım biçimlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Porte, Anahtar Çeşitleri, Sol Anahtarındaki Nota Yerleri, İlave Çizgi ve Üzerindeki Notalar. | Porte, anahtar çeşitleri ve sol anahtarındaki notaların tanıtılması, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | Notalar ve Süre Değerleri 1 | Nota süre değerlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Nota Süre Değerleri Alıştırmaları 2 | Nota Süre değerleri ile ilgili alıştırma çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Sessiz Süre Değerleri (Sus-Es) | Sessiz süre değerlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Yardımcı işaretler (Nokta, İki Nokta Üçleme, Bağ) Ölçü Çizgisi Tekrar İşareti, Dolap, Bitirme Çizgisi, Senyö, Da Capo Fin, Coda, Oktav Çizgisi, Puandorg, Senkop | İlgili işaretlerin tanıtılması ve alıştırma çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Ölçü ve Çeşitleri (Basit, Bileşik, Aksak Ölçüler) | Müzikte ölçü kavramı ve çeşitlerinin tanıtılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | İki, Üç ve Dört Vuruşlu Ölçüler ve Alıştırmalar | İki, Üç ve Dört vuruşlu ölçüler ile ilgili alıştırma çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Donanım, Değiştirme İşaretleri, Tam ve Yarım Sesler | Konuların tanıtılması ve alıştırma çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Nota Yazım Tekniği 1 | Nota yazımı ile ilgili kuralların tanıtılması, alıştırma çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Nota Yazım Tekniği 2 | Nota yazımı ile ilgili kuralların tanıtılması, alıştırma çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Müzikte Hız Terimleri 1 | Hız Terimlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Müzikte Hız Terimleri 2 | Hız Terimlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Müzikte Gürlük Terimleri 1 | Gürlük terimlerinin ve işaretlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Müzikte Gürlük Terimleri 2 | Gürlük terimlerinin ve işaretlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |