Genel Bilgi
Kod | SRT346 |
Ad | Geleneksel Türk Çini Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | ÇİĞDEM TOĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Geleneksel sanatlarımızdan olan Selçuklu ve Osmanlı döneminde yaygın olarak kullanılan sanatımızın sanatsal olarak sürdürebilirliğinin uygulamalı çalışmalarının yapılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Geleneksel Türk Çini Teknolojisi dair detaylar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Zehra ÇOBANLI - Gönül ÖNEY- Anadolu'da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı - Metin SÖZEN, Geleneksel Türk El Sanatları- Oktay ASLANAPA, Türk Sanatı- İnci A. Birol, F. Çiçek Derman Türk Tezyini Sanatları Motifler
Notlar
Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, internet veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geleneği öğrenerek ,uygulama çalışmalarını yapar |
ÖÇ02 | Geçmişten günümüze çini sanatında yaşanan değişimleri analiz eder |
ÖÇ03 | Geleneksel çamur, astar, boya ve sır teknolojisini öğrenir |
ÖÇ04 | Gelenekten yararlanarak günümüzde yeni tasarımlar yapabilir |
ÖÇ05 | Çini üretim ve pişirim tekniklerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dini ve anıtsal mimaride kullanılan Selçuklu ve Osmanlı çini Sanatı örneğinin proje konusu olarak saptanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Projenin geleneksel motif tasarlama kurallarına göre çizim çalışmalarının yapılması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Çizilen projenin kompozisyonlarının incelenmesi, uygulama çalışmalarının planlanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Projenin uygulama yöntemlerinin belirlenmesi ve malzeme hazırlanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Çini tekniğinde seçilen projenin şablonlarının çıkarılması ve delinmesi | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Uygulama için delinen desenin uygulanacak olan ürüne kömür tozu ile zemine aktarılması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
7 | kömür tozu ile ürün zeminine kopyalanan desenin tahrir boyasının hazırlanması ve uygulanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çini boyalarının hazırlanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Çini boyama tekniklerinin belirlenmesi | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Çini boyama tekniklerinin uygulanması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Çini boyama tekniklerinin uygulanmasının devam edilmesi | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Sırlı pişirimin yapılması | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fırınlama | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Projenin montajı | Verilen kaynaklardan hazırlanılarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |