SOSZ209 Vatandaşlık Bilgisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ209
Ad Vatandaşlık Bilgisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; Demokratik ve etkili vatandaşlık bağlamında, Türkiye'nin anayasa tarihi ve günümüz anayasal düzeni, vatandaşlık hak ve sorumlulukları hakkında bilgilenmektir.

Dersin İçeriği

19. yüzyıldan başlayarak Türkiye'de insan hakları ve demokrasi ile ilgili gelişmeler anayasal belgeler ışığında incelenmektedir. 1876, 1921, 1924, 1961 ve 1982 Anayasaları karşılaştırmalı olarak incelenmekte, temel hak ve özgürlük anlayışındaki değişim vurgulanmaktadır. Devletin temel nitelikleri, anayasalardaki ifadeler referans alınarak analiz edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kemal Gözler; Kısa Anayasa Hukuku, Öğretim elemanının ders notları

Notlar

Kemal Gözler; Kısa Anayasa Hukuku, Öğretim elemanının ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Vatandaşlık kavramını açıklar.
ÖÇ02 Türkiye'nin anayasa tarihini açıklar.
ÖÇ03 Günümüz anayasal düzenine göre vatandaşların sahip olduğu hak ve özgürlükleri açıklar.
ÖÇ04 Günümüz anayasal düzenine göre devlet organlarının kuruluş ve işleyişlerini açıklar.
ÖÇ05 Anayasaların, devlet-vatandaş ilişkisinin oluşmasındaki işlevini değerlendirir.
ÖÇ06 Türkiye anayasaları tarafından düzenlenen devlet-vatandaş ilişkisini değerlendirir.
ÖÇ07 Siyasal kültürün vatandaşlık algısı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
ÖÇ08 Vatandaşlık kavramını sosyo-kültürel ve politik bağlamda değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında genel bilgilendirme . Öğrencinin var olan bilgi ve deneyimleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Vatandaş kimdir, Vatandaşlık bilgisi neleri içermelidir, anayasanın anlamı, anayasa çeşitleri. Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Senedi İttifaktan İkinci Meşrutiyete yaşanan siyasi olaylar ve Kanun-i Esasi Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Osmanlı Devletinin sona ermesi ve Türkiye Cumhuriyetinin kurulması, 1921ve 1924 Anayasaları Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tek parti döneminden çok partili döneme geçiş, 1960 darbesi ve 1961 Anayasası Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 1970li yıllar, 1980 darbesi ve 1982 Anayasası Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 1982 Anayasasına göre; İnsan haklarına saygılı devlet anlayışı, demokratik devlet ve laik devlet anlayışı Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Konuyla ilgili metinlerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 1982 Anayasasına göre Yasama Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 1982 Anayasasına göre Yürütme, Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 1982 Anayasasına göre Yargı Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkiye Cumhuriyeti Devletinde kamu yönetimi (merkez yönetimi ve yerel yönetimler) Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türk siyasal yaşamını ve vatandaşların hak ve özgürlüklerini etkileyen güncel anayasa sorunları Konuyla ilgili olayların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Vatandaşlık hakları ve sorumlulukları konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hukuk devleti ve Eşit vatandaşlık Konuyla ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 12:19