IEM711 Yöneylem Araştırması I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM711
Ad Yöneylem Araştırması I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERSİN KIRAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ERSİN KIRAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Doğrusal programlama, dualite, ulaştırma modelleri ve çeşitli çözüm teknikleri üzerine odaklanarak, öğrencilerin problem çözme ve analitik düşünme becerilerini geliştirmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yöneylem araştırmasının tarihi ele alınarak, matematiksel model formüle etme süreçleri incelenir. Doğrusal programlamaya giriş yapılarak, doğrusal programlama problemlerinin grafik yöntemi ve simpleks yöntemi ile çözüm teknikleri üzerinde durulur. Dualite kavramı açıklanarak, doğrusal programlama ile ilişkisi değerlendirilir. Ulaştırma modelleri kapsamında, taşıma problemlerinin çözümüne yönelik Atlama Taşı Yöntemi ve Çoğaltan Yöntemi incelenerek optimizasyon süreçleri analiz edilir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Öztürk, A. (2005). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi. Onuncu Baskı, Bursa. Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. McGraw-Hill.

Notlar

Yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yöneylem araştırması tekniklerini açıklar
ÖÇ02 Sosyal bilimlerdeki karşılaşılan nicel problemleri yöneylem araştırması yöntemlerini kullanarak matematiksel bir model üretir.
ÖÇ03 Modellenmiş problemleri çözer.
ÖÇ04 Yöneylem araştırması problemlerini paket programlar ile çözer
ÖÇ05 Elde edilen çözümleri yorumlar.
ÖÇ06 Doğrusal Programlama çözüm algoritmalarını tanır
ÖÇ07 Model kurma becerileri edinir
ÖÇ08 Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Atama modelleri ve çözüm algoritmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Şebeke analizi; CPM yöntemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Şebeke analizi; PERT yöntemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 10:05