Genel Bilgi
Kod | EFMZ109 |
Ad | Mesleği Tanıma ve Kariyer Planlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğretmen adaylarının çalışma hayatının beklentileri konusunda kariyer farkındalığı oluşturmaları, öğrenim süreçlerini en iyi şekilde değerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma hayatlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda kariyer yollarını seçebilmeleri ve kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun kariyer alternatiflerini doğru şekilde değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
BBu dersin içerinde, kariyer ve meslek kavramları açıklanmakta, öğretmenlik mesleği ve koşullarının tanıtımını yapılmakta, öğretmenlik lisansının alınmasından sonra kariyer şekillendirmesinin nasıl olacağına ilişkin bilgiler verilmektedir. Özel kurumlar ve devlet okullarında öğretmen olarak çalışmak veya okul yöneticiliği yapmak gibi alternatiflere ilişkin bilgi ve deneyimler kazandırılmaktadır. Akademik kariyer yolunu seçmeye ilişkin süreç ve yeterlik bilgileri paylaşılmakta, yurt dışı alternatiflere ilişkin de bilgiler verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Öztemel, K. (2022). Kariyer planlama ve geliştirme (4. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Taş, A. ve Aytaç, T. (2021). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Aytac, S. (2006). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları. Bursa: Ezgi yayınevi.
Notlar
Konuyla ilgili çevrimiçi kaynaklar; makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kariyer ve meslek kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini ve koşullarını kavrar. |
ÖÇ03 | Okul yöneticiliği ve koşullarına ilişkin sürecini açıklar. |
ÖÇ04 | Meslek yaşamında öğretmenlik ve okul yöneticiliğinin özelliklerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Akademik kariyer yapmaya ilişkin süreci tanır. |
ÖÇ06 | Farklı ülkelerdeki öğretmenlik kariyer yollarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | Genel açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kariyer ve meslek kavramı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
3 | Öğretmenlik mesleği ve koşulları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Öğretmenlik mesleğinin yaşamdaki yeri ve önemi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Okul yöneticiliği ve şartları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Farklı okul türlerinde görev yapan öğretmen ve yöneticilerin meslek yaşamının değerlendirilmesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Akademisyenlik mesleği nin özellikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Akademisyenlik mesleği ve koşulları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | yurt içinde eğitim alanında kariyer alternatifleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | yurt dışında eğitim alanında kariyer alternatifleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Taslak kariyer planı | İlgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
13 | Mesleğe yönelik sorunlar nelerdir? | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Mesleğe yönelik sorunların çözüm önerileri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Dersin genel değerlendirilmesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav çalışması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav çalışması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |