Genel Bilgi
Kod | İTS728 |
Ad | Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu'daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir.
Dersin İçeriği
seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Barbaro, Josaphat, Anadolu'ya ve İran'a Seyahat, 2009, İstanbul Danieloğlu, D.E., 1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul. Kenan, Seyfi, Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim The Ottomans and Europe Travel, Encouter and Interaction, isam Yay, 2010, İstanbul. ilgili seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir, Dergah Yay., İstanbul, 1987
Notlar
Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul ilgil seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987 De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek |
ÖÇ02 | Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini kavramak |
ÖÇ03 | Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri değerlendirmeyi öğrenmek |
ÖÇ04 | Farklı kültürlere bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları kavramak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler | okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Sınav çalışması | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması | okuma ve sentez çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi | okuma ve sentez çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Belirlenmiş olan bir konunun sunumu (seminer çalışması) | Okuma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Sunum (seminer çalışması) | Okuma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel değerlendirme | Okuma ve sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yazılı sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |