Genel Bilgi
Kod | İTS826 |
Ad | Memlûkler ve Bilim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin Memlûklerde bilim tarihine ilişkin kavramsal becerilerinin geliştirilmesi, bilimin serüveni ve önce gelen isimleri medeniyet ve kültürlere göre değişkenliği gibi konularda temel bilgi sahibi edinmelerini sağlamaktır. Bu sayede bilimsel gelişmelerin sevdirilmesi için alt yapı oluşturulması esas alınmıştır.
Dersin İçeriği
Memlûk devletinde bilime duyulan ilgi, Memlûk ulemâ sınıfının kuruluşu, Memlûk eğitim kurumları, Memlûk Devleti'nin kuruluşundan itibaren öne çıkmış bilim adamları, medreseler, Memlûk bilim zihniyeti, Memlûk bilim zihniyetindeki değişim hakkında bilgi sahibi olunması
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Düzenli, Aygül, “İbn Tağrîberdî (1470)”, İslam Medeniyetinde Bilim Öncüleri Tarih (ed. Cahit Külekçi), İstanbul: Mana Yayınları, 2021, s. 143-147. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ortaçağ'da Bilim ve İslam Medeniyeti" - Aydın Sayılı. "Bilim Tarihi" - Erol Akçay. "İslam Bilim ve Teknoloji Tarihine Giriş" - Salim Ayduz. "Ortaçağ İslam Dünyasında Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. "İslam Astronomisi ve Matematiksel Mirası" - Mustafa Kaçar. "İslam Tıp Kültürü ve Bilimi" - İsmail Erunsal. Memlükler ve İslam Dünyası'nda Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. Memlük Sultanlığı'nda Din ve Kültür" - Hasan Kayalı. "Memlük Sultanlığı'nda Sağlık ve Tıp" - Cihan Aktaş.
Notlar
Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı- Ramazan Şeşen
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, bilim tarihinin farklı medeniyetlerdeki gelişimlerin açıklar. |
ÖÇ02 | İslâm, Memlük ve Türk kültüründeki bilimsel gelişmeler hakkında bilgi verir. |
ÖÇ03 | İslam dünyasında gelişen bilimsel gelişmeleri analiz eder. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, bilimsel gelişmelerin kökenleri ve nedenleri hakkında bilgi verir. |
ÖÇ05 | Tarihi olayları analiz etmede analitik bir bakış açısı kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim kavramı ve türevleri hakkında bilgiler ve doğuşu | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Memlükler İmparatorluğu'nun Kuruluşu ve Bilim Ortamı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Memlük Medreseleri ve Eğitim Sistemi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak book | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Memlük Bilim Adamları ve Filozofları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Memlük Tıp ve Sağlık Bilimleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Memlük Matematik ve Astronomi Geleneği | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Memlük Kimya ve Doğa Bilimleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Memlük Mimarlık ve Şehir Planlaması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Technological Advancements in the Mamluk Period | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Memlük Sanat ve Bilim İlişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Memlüklerde Dil ve Edebiyat Bilimleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Memlüklerde İslam Bilim Mirası ve Arapça Edebiyatı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Memlüklerde Kitap Yazım ve Kopyalama Sanatı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Memlüklerde Bilim ve Din İlişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |