İTS826 Memlûkler ve Bilim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS826
Ad Memlûkler ve Bilim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin Memlûklerde bilim tarihine ilişkin kavramsal becerilerinin geliştirilmesi, bilimin serüveni ve önce gelen isimleri medeniyet ve kültürlere göre değişkenliği gibi konularda temel bilgi sahibi edinmelerini sağlamaktır. Bu sayede bilimsel gelişmelerin sevdirilmesi için alt yapı oluşturulması esas alınmıştır.

Dersin İçeriği

Memlûk devletinde bilime duyulan ilgi, Memlûk ulemâ sınıfının kuruluşu, Memlûk eğitim kurumları, Memlûk Devleti'nin kuruluşundan itibaren öne çıkmış bilim adamları, medreseler, Memlûk bilim zihniyeti, Memlûk bilim zihniyetindeki değişim hakkında bilgi sahibi olunması

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Düzenli, Aygül, “İbn Tağrîberdî (1470)”, İslam Medeniyetinde Bilim Öncüleri Tarih (ed. Cahit Külekçi), İstanbul: Mana Yayınları, 2021, s. 143-147. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ortaçağ'da Bilim ve İslam Medeniyeti" - Aydın Sayılı. "Bilim Tarihi" - Erol Akçay. "İslam Bilim ve Teknoloji Tarihine Giriş" - Salim Ayduz. "Ortaçağ İslam Dünyasında Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. "İslam Astronomisi ve Matematiksel Mirası" - Mustafa Kaçar. "İslam Tıp Kültürü ve Bilimi" - İsmail Erunsal. Memlükler ve İslam Dünyası'nda Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. Memlük Sultanlığı'nda Din ve Kültür" - Hasan Kayalı. "Memlük Sultanlığı'nda Sağlık ve Tıp" - Cihan Aktaş.

Notlar

Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı- Ramazan Şeşen


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler, bilim tarihinin farklı medeniyetlerdeki gelişimlerin açıklar.
ÖÇ02 İslâm, Memlük ve Türk kültüründeki bilimsel gelişmeler hakkında bilgi verir.
ÖÇ03 İslam dünyasında gelişen bilimsel gelişmeleri analiz eder.
ÖÇ04 Öğrenciler, bilimsel gelişmelerin kökenleri ve nedenleri hakkında bilgi verir.
ÖÇ05 Tarihi olayları analiz etmede analitik bir bakış açısı kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim kavramı ve türevleri hakkında bilgiler ve doğuşu Sunum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Memlükler İmparatorluğu'nun Kuruluşu ve Bilim Ortamı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Memlük Medreseleri ve Eğitim Sistemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak book Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Memlük Bilim Adamları ve Filozofları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Memlük Tıp ve Sağlık Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Memlük Matematik ve Astronomi Geleneği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Memlük Kimya ve Doğa Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Memlük Mimarlık ve Şehir Planlaması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Technological Advancements in the Mamluk Period Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Memlük Sanat ve Bilim İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Memlüklerde Dil ve Edebiyat Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Memlüklerde İslam Bilim Mirası ve Arapça Edebiyatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Memlüklerde Kitap Yazım ve Kopyalama Sanatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Memlüklerde Bilim ve Din İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 02:52