Genel Bilgi
Kod | ALMS214 |
Ad | Çocuklar İçin Edebiyat |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Almanca |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İLKER ÇÖLTÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çocuk ve edebiyat çocuğun kendi hayatına uygulayabileceği değerleri öğrenmesinde ona kaçınılmaz bir gereksinim sağlayacaktır. Değişen yaşam koşullarıyla ortaya çıkan çağdaş edebiyat ürünleri ve yazarlarla çocukların birebir buluşturulmaları onların dilsel ve zihinsel gelişimini olumlu yönde etkileyecektir.
Dersin İçeriği
Dersin hedef kitlesi olan çocukların gelişim özellikleri; duygu, düşünce ve hayal dünyaları ele alınacaktır. Çocuk edebiyatının özellikleri ve önemi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk edebiyatının gelişimi irdelenecektir. Çocuklar için nasıl bir edebiyat olmalı konusu irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Öğretim elemanının hazırladığı ders notu
Notlar
Elkind, F. (1995). Çocuk ve Toplum-Çocuğun Toplumsallaşması (N. Güngör, Çev.). İstanbul: Gündoğan Yayıncılık. Plath, M.; Mannhaupt, G. (2008). Kinder-Lesen-Literatur. Hohengehren: Schneider Demirel, Ş.; Çeçen, M.A.; Seven, S.; Tozlu, N.; Uludağ,M.E. (2010). Edebi Metinlerle çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Ewers, H.H. (2000). Literatur für Kinder und Jugendliche. München: Fink Knobloch, J., & Dahrendorf, M. (2001). Offener Unterricht mit Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Schneider Verlag.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuğa yönelik edebi eserlerde bulunması gereken özellikleri tanır |
ÖÇ02 | Edebiyatın, çocuğun gelişimindeki temel ilkeler olan bilişsel, ruhsal ve sosyal yönüne artı değer kattığını bilir |
ÖÇ03 | Edebiyatın çocuğa görelik ilkeleri olan dil ve üslup, eğitsellik ve okuma alışkanlığı teşvikinin olduğunu bilir |
ÖÇ04 | Edebiyatın çocuğun söz varlığını, cümle kurma yeteneğini ve okuma alışkanlığını geliştirdiğini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilir; verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri üretir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanarak Almanca ile ilgili özgün kaynakları kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konu alanına, öğrenci özelliklerine, kazanımlara ve öğrenme koşullarına uygun öğretim malzemelerini değerlendirir, seçer ve geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını bilir ve Almancanın özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları etkin bir şekilde yerine getirir; ayrıca kendinin bir birey olduğunun farkındadır ve yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler, değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatsal ve kültürel etkinliklere katılır; ayrıca farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir ve öğretim ortamına yansıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişimlere duyarlı olur ve izler; ayrıca toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır ve Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade ederek alanındaki bilgileri kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar;ayrıca çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur ve birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk kavramının tanımı | Çocuk kavramını tanımsal olarak açıklayabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çocukluk kavramının tanımı | Bu kavram ile ilgili araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | Çocuğun gelişim özellikleri | Çocuğun gelişim özelliklerinin neler olduğunu bilir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Çocuğun bilişsel ve fiziksel gelişimi | Çocuğun bilişsel gelişimini bilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çocukta dil gelişimi ve dil-düşünce ve yaratıcılık arasındaki ilişki | Çocuktaki dil ve yaratıcılık arasındaki ilişkiye dair araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
6 | Edebiyatın tanımı | Edebiyat kavramının ne olduğunu bilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Edebiyat ve çocuk. Edebiyatın çocuğun gelişimi açısından önemi | Edebiyatın çocuğun gelişimine ne tür katkı sağladığını araştırır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Edebi metinlerle çocuğun gelişimine katkı sunmak | Edebi metinleri ayırt eder | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Edebi metin olarak masal ve masallarda aranılan nitelikler | Masalların neler olduğunu bilebilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Edebi metin olarak fabl ve çocuk eğitiminde fabl türünün yeri ve önemi | Fabl ve özelliklerini bilir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Edebi metin olarak efsanelerin özellikleri | Efsanelerin özelliklerini bilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Edebi metin olarak şiir. Çocuk için şiirin önemi. Şiirin çocuktaki dil becerisini geliştirmeye katkısı | Şiiri bilir. Konu ile ilgili araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Edebi metin olarak tiyatro. Geleneksel Türk tiyatrosu | Tiyatronun özelliklerini bilir | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Edebi metin olarak biyografi. Otobiyografi ve yarı otobiyografi arasındaki farkı bilebilme | Otobiyografiyi bilir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Genel tekrar | Konuları genel tekrar ile hatırlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,28 | ||
AKTS | 2 AKTS |