Genel Bilgi
Kod | RSMS208 |
Ad | Sanat Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MELTEM GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, sanat ve estetik kavramlarını açıklayarak sanat ve sanat yapıtının ne olduğunun anlamını araştırır. Sanat yapıtlarını biçim, içerik ve öz açısından değerlendirir. Sanat kuramlarını (yansıtmacı, anlatımcı, biçimci, işlevsel vb.) açıklayarak farklı değer alanları oluşturur.
Dersin İçeriği
Bu ders, sanat ve estetik kavramları ile sanat felsefesinin diğer disiplinlerle (estetik, sanat eleştirisi, sanat tarihi, sanat sosyolojisi, sanat psikolojisi vb.) olan ilişkilerini içerir. Sanat kuramlarını, sanatın kökeni ve işlevini açıklayarak sanatın tanımının bağlantısını kurar. Ayrıca, çağdaş sanat anlayışlarında geçerli olan yaygın görüşleri de kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Estetik İsmail Tunalı Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Berna Moran Grek Estetiği İsmail Tunalı Sanat Felsefesi Prof. Dr. İhsan Turgut Estetiğin ABC'si Hülya Yetişken
Notlar
Sanat Katalogları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat ve estetik kavramlarını tanımlayıp yorumlar |
ÖÇ02 | Sanatı farklı disiplinlerle (estetik, sanat eleştirisi, sanat tarihi, sanat sosyolojisi, sanat psikolojisi vb.) ilişkilendirerek açıklar |
ÖÇ03 | Değer alanı oluşturarak yaşamın ve sanatın içindeki etik ve estetik ilkeleri tanımlar |
ÖÇ04 | Sanatı farklı kuramlarla ilişkilendirip açıklar |
ÖÇ05 | Çağdaş sanatı takip ederek çağın yaygın görüşleriyle bağlantısını kurar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilere dersin tanıtımı. dersin içeriği ve yöntemi ile ilgili bilgi verme. | Farklı kaynakların araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sanat Felsefesi nedir bilgisinin verilmesi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Sanat Felsefesinin diğer disiplinlerle (estetik. sanat tarihi. sanat eleştirisi...) ilişkisini tartışmak. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sanat nedir. sanatın yapısı, tarihsel süreç içerisinde değişen tanımlarının incelenmesi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sanatın kökeni, kaynağı ( Büyü iş ve oyun kuramları ) üzerine bilgi verme | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sanat yapıtı nedir, saat yapıtında içerik biçim ilişkisi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sanat kuramları, yansıtmacı kuramlar hakkında bilgi verilmesi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Anlatımcı kuramlar. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Biçimci kuramlar. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İzleyici merkezli kuramlar. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ontolojik estetik üzerine bilgi verilmesi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ontolojik estetik ve estetik nesne çözümlemesi. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Felsefe tarihi içindeki filozofların sanat felsefesine ilişkin görüşleri ve sanata yansımaları (Kant, Hegel ...) | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çağdaş sanat ve felsefe ilişkileri. Sanatın çağımızdaki durumu ve felsefi yaklaşımları. | Farklı kaynaklardan bilgilerin bir araya getirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |